دامین آتوریتی چیست؟
دامین آتوریتی معیاری است که توسط Moz برای پیشبینی رتبهبندی کلمات کلیدی یک وبسایت در گوگل ایجاد شده است. Domain Authority یا DA در مقیاس لگاریتمی، یک عدد میان ۰ تا ۱۰۰ است و هر سایتی که در زمینه سئو، گرفتن بک لسن و پیوند از سایتهای دیگر موفقتر بوده باشد، می تواند عدد بالاتری را به خود اختصاص دهد و احتمالا در نتایج گوگل رتبه بهتری خواهد داشت. به همین دلیل دامین اتوریتی را میتوان یک شاخص موثر در رتبه بندی و رقابت میان سایتهای مختلف دانست.
استفاده از دامین آتوریتی در میان فعالان حوزه سئو و مدیران سایتها یکی از ابزارهای کلیدی است. پس از پیاده سازی استراتژی های محتلف سئو و انجام بهینه سازی، می توان نتیجه فعالیت را در دامین آتوریتی به خوبی دید. شما برای آنکه بتوانید پس از راهاندازی سایت بتوانید به نتایج مورد نظر خود در میان سایر رقبا دست پیدا کنید، باید روی بهینه سازی سایت خود متمرکز شوید. برای بهینه سازی سئوی سایت ما به شما آموزش سئو فرادرس را پیشهاد میکنیم. با این آموزش شما به تمامی پارامترهایی که برای بالا بردن ساید خود نیاز دارید، دست پیدا خواهید کرد. برای دریافت این آموزش روی لیک زیر کلیک کنید:
تاثیر دامین آتوریتی روی رتبه نتایج جستجو در گوگل
مهمترین هدف گوگل، جلب رضایت کاربران و ایجاد یک تجربه کاربری ایده عال است؛ به همین دلیل گوگل از طریق الگوریتمهای خود، قصد دارد تا بهترین مطالب و سایتها را در رتبههای بالاتری نمایش دهد. از آنجایی که معیارهای مورد استفاده برای اندازه گیری دامین آتوریتی یک سایت مشابهت بسیار زیادی با اگوریتمهای رتبه بندی گوگل دارد، امتیاز بالاتر دامین آتوریتی می تواند نشان دهنده بالاتر بودن سایت ما در نتایج گوگل باشد.
البته باید ذکر کرد که در این بین استثناهایی هم وجود دارند که با داشتن دامین آتریتی بالا، در نتایج گوگل موفتتر نیستند ولی با توجه به ابزارهای موجود در دنیای وب و سئو، میتوان دامین آتوریتی را یکی از بهترین ابزارهای سنجش اعتبار و قدرت یک سایت دانست.
گوگل همواره استفاده از دامین آتوریتی را به عنوان یک مرجع برای تخصیص اعتبار به یک سایت، رد میکند ولی نحوه اعتبار در نظر گرفته شده گوگل با میزان دامین آتوریتی در نظر گرفته شده، مشابهت زیادی دارند. در زیر نتیجه بررسیهای انجام شده از ۲۱۸,۷۱۳ سایت را نشان میدهد همانطور که میبینید دامین آتوریتی و رتبه کلمات کلیدی ارتباط خیلی نزدیکی با هم دارند.
چگونه دامین اتوریتی سایت خود را پیدا کنیم؟
دیدن دامین اتوریتی کار بسیار سادهای است. کافی است وارد سایت Moz.com شوید و در آن به صورت رایگان ثبت نام کنید. با ثبت نام اولیه در سایت ماز به راحتی میتوانید به اطلاعات اولیه هر سایتی از قبیل پیج آتوریت، دامین آتوریتی، اسپم اسکور و چند شاخص دیگر دست پیدا کنید. اگر شما نسخه پولی ماز (Moz PRO) را تهیه کنید، بینش بیشتری در مورد وضعیت سایت خود بدست خواهید آورد و قادر خواهید بود تا با بینش وسیعتر به توسعه سایت مورد نظر خود بپردازید.
Linking Root Domains چیست؟
Linking Root Domains تعداد دامنههای منحصر به فردی است که به دامنه یا صفحه شما لینک داده می شود. چندین بک لینک از یک دامنه یکی شمرده شده و به عنوان دامنه میزبانلینک دهنده شمرده میشود؛ به این ترتیب با فیلتر کردن لینک های دریافتی بر اساس دامنه میزبان، نمای کلی دقیقی از پروفایل بک لینک خود دریافت می کنید. Moz این عدد را به صورت دقیق به شما نمایش میدهد.
رتبه کلمات کلیدی یا Ranking keywords چیست؟
این فاکتور نشان دهنده رتبه سایت شما در کلیدواژههای نمایش داده شده در گوگل است. هر چه این عدد پایینتر باشد، نشانه عملکرد مثبت شما در این زمینه است. در صورتی که قصد دارید تا اطلاعات دقیقی از رتبه کلمات کلیدی داشته باشید، می توانید با ثبت نام در ماز و گرفتن اکانت PRO از این اطلاعات دقیق برای آنالیز سایت خود استفاده کنید.
پیچ آتوریتی یا Page Authority چیست؟
پیج آتوریتی Page Authority امتیازی است که توسط Moz ایجاد شده است که پیش بینی می کند یک صفحه خاص چه قدرتی در صفحات نتایج گوگل دارد. امتیازات Page Authority از ۰ تا ۱۰۰ متغیر است که امتیازات بالاتر مربوط به توانایی بیشتر برای رتبه بندی است.
اسپم اکور یا Spam Score چیست؟
اسپم اسکور با استفاده از یک الگوریتم ماشینیتعیین میشوند و مشخص کننده میزان اطلاعات غیر اورگانیک موجود در یک سایت است. این فاکتور دارای درجه بندی بین ۰% تا ۱۰۰% است و هر چه این امتیاز برای سایتی پایینتر باشد، نشان دهنده محتوای یونیک و با کیفیت ن سایت میباشد. امتیاز ۱% تا ۳۰% درصد به عنوان امتیاز اسپم پایین ، امتیاز ۳۱% تا ۶۰% به عنوان امتیاز اسپم متوسط و امتیاز ۶۱% تا ۱۰۰% به عنوان امتیاز هرزنامه بالا در نظر گرفته می شود.
با استفاده از اطلاعات بالا و سایر ابزارهای آنالیز سایت، فعالان حوزه سئو و مدیران سایتها به خوبی میتوانند وضعیت فعلی سایت خود را مورد بررسی قرار داده و برای توسعه کسب و کار خود نقشه راه تعیین کنند. در صورتی که علاقهمند هستید تا در زمینه مدیریت سایت (وبمستر شدن) آموزش ببینید و ابزارهای کاربردی آن را بیاموزید، پیشنهاد ما استفاده از آموزش ابزار مدیریت وب سایت فرادرس میباشد:
تفاوت دامین آتوریتی و پیج آتوریتی
در گذشته رتبه صفحه گوگل یکی از محبوبترین ابزارها برای اندازیگیری و سنجش میزان اعتبار یک صفحه بود. این سرویس سالهای گذشته از گوگل حذف شد و بدون شک بهترین جایگزین برای آن معیار پیج آتوریتی از سایت Moz است.پیج آتوریتی را می توان یک معیار برای اندازه گیری قدرت یک صفحه و دامین آتوریتی را معیاری برای اندازه گیری قدرت یک سایت دانست.
پیچ اتوریتی میتواند عددی بالاتر یا پایینتر از یک دامین آتوریتی باشد و هر دو عواملی هستند که بالا بردن آنها برای نمایان شدن در جستجوهای بالاتر مهم است. کار بر روی فاکتورهای موثر در دامین اتوریتی را میتوان یک سرمایه گذاری خوب برای مدت طولانی در عموم سایتها دانست؛ زیرا هر چه دامین اتوریتی ما بالاتر باشد، تاثیر آن مستقیما بر روی تمام صفحات ما مشخص میشود و این در حالی ااست که ما تاثیر پیج اتوریتی را فقط روی صفحات میبینیم.
البته باید در نظر داشت که این موضوع برای عموئم سایتها می تواند صادق باشد. در صورتی که کسب و کار شما به شکلی است که فقط یه صفحه یا کلمه کلیدی خاصی را شامل میشود بهترین کار این است که روی Page Authority خود عالیت بسیاری انجام دهید.
پارامترهای موثر در تعیین دامین آتوریتی
اعتبار دامنه یا دامیت اتوریتی به کمیت و کیفیت بک لینک های خارجی به یک وب سایت می پردازد. در ادامه نحوه محاسبه و پارامترهای موثر بر تعیین دامین اتوریته به موارد زیر توجه کنید:
- تعداد دامنه های منحصر به فرد سایت میزبان توجه کنید.
- اعتبار دامنه سایت میزبان را مورد بررسی قرار دهید.
- سایت میزبان به چه تعداد دامنه و یا سایت منحصر به فرد لینک داده است؟
- اعداد بدست آمده از بالا را از طریق ضرای و فرمولهای ریااضی رتب بندی کنید.
- امتیاز بدست آمده را بر اساس پارامترهای لگاریتمی بین ۰ تا ۱۰۰ تعیین کنید.
در نظر داشته باشید که در محاسبات دامین آتوریتی هیچ متغیر دیگری مانند اسپم اسکور، ترافیک، سن دامنه و غیره را در نظر نمی گیرد.
اگر دامین آتوریتی سایت شما زیر عدد ۴۰ است، باید روی آن کار کنید تا بتوانید اعتبار دامنه خود را بالا ببرید. عدد میانگین برای دامین آتوریتی یک سایت، عدید بین ۴۰ تا ۵۰ است و اگر در این محدوده قرار دارید، نشان میدهد که زحمات شما نتیجه بخش بوده است. سایتهایی با قدرت زیاد، دامین آتوریتی بالاتر از ۶۰ دارند و کمتر سایتی است که بتواند امتیاز کامل را از دامین اوریتی دریافت کرده باشد.
کاربردهای دامین اتوریتی
به صورت کلی از دامین آتوریتی دو استفاده مهم میتوان انجام داد:
۱. محک زدن در برابر رقبای خود
مقایسه بین دو یا چند سایت متداولترین استفاده از دامین آتوریتی است. به طور مثال تصور کنید که شما قصد انتشار رپورتاژ را دارید و بین دو سایت مردد هستید. اینجاست که دامین آتوریتی میتواند کمک شایانی به شما کند. هر سایتی که دامین آتوریتی بالاتری داشته باشد، سایت مناسبتری برای انتشار محتوا و لینکهای شماست.
دقت کنید که اگر سایتهای انتخابی شما دارای رتبهبندی یکساین یا نزدیک به هم در دامین آتوریتی هستند، میتوانید به سراغ دیگر پارامترها مانند پیج آتوریتی بروید تا بتوانید ببینید که صفحات کدام یک قویتر هستند.
۲. بررسی روند توسعه سایت
ما زمانی که روی سئوی خارجی سایت و لینک سازی در سازی با کیفیت در سایتهای معتبر میپردازیم، می توانیم از طریق دامین آتوریتی این تغییرات را مورد بررسی قرار دهیم. اگر پس از مدتی دامین اتوریتی مطابق ربا پیشبینی های ما رشد داشت، نشان میدهد که فعالیتهای ما کارساز بوده و در غیر این صورت باید روی استراتژی سئوی خود تجدید نظر داشته باشیم.
چگونه دامین آتوریتی سایت خود را بالا ببریم؟
مهمترین اولویت برای گرفتن دامین اتوریتی بالا، داشتن لینکهای با کیفیت در سایتهای خوب و با کیفیت است. اما منظور از لینک با کیفیت چیست؟ آیا فقط لینک گرفتن در سایت با قدرت دامنه بالا کافی است؟ این موضوعاتی است که فعالین حوزه سئو، به صورت روزانه روی آن کرا میکنند. در ادامه سعی میکنیم این موضوع را به خوبی باز کنیم.
اگر شما ۱۰ سال قبل، در سایدبار یک سایت معروف لینکهای خود را به همراه کلمات کلیدی موثر قرار میدادید، به راحتی میتوانستید قدرت دامنه خود را بالا برده و در نتایج گوگل در جایگاه بالاتری دیده شوید. امروزه در علم سئو ما همواره سعی میکینم تا طبیعی عمل کنیم؛ این یعنی زمانی که ما قصد درج لینک در هر سایتی را داریم، باید قرار گرفتن آن لینک طبیعی به نظر بیاید.
اگر گوگل متوجه شود که لینک ما با اهداف تبلیغات و بالا بردن سئو قرار داده شده است، نه تنها هیچ فایدهای برای ما ندارد، بلکه می تواند باعث گرفتن نمره منفی از گوگل شود و در آن کلمه کلیدی پایین تر بیاییم. ما باید سعی کنیم لینکهای خود را کاملا شبیه به لینک گذاری های سایت میزبان قرار دهیم تا از نظر گوگل به نظر بیاید که لینک ما به صورت اورگانیک بوده و از جانب این میزبان و برای معرفی ما درج شده است.
اما قرار گرفتن این لینکها چه موضوعی را به گوگل منتقل میکند؟ قرار گرفتن لینک شما در سایتهای با کیفیت، به گوگل میگویند که وبسایت شما اطلاعات مفیدی دارد که ارزش پیوند دادن، اشتراکگذاری و صحبت کردن را دارد. به همین دلیل است که استراتژیهای لینکسازی مانند بازاریابی محتوا و شبکههای اجتماعی بسیار مهم هستند. همچنین بسیار مهم است که به طور منظم پیوندهای خود را ارزیابی کنید، و از شر بک لینک های بد (هرزنامه) که می تواند بر امتیاز اسپم شما تأثیر بگذارد خلاص شوید.
اگر یکی از این پیوندهای سمی را دارید، اولین قدم شما این است که با ا سایت میزبان بخواهید تا لینک شما را حذف کنند. در این بین ممکن است صاحب آن سایت از حذف لینک شما سر باز بزند.در این شرایط باید وارد سرچ کنسول گوگل خود شوید و ارتباط به آن سایت را رد کنید.
در صورتی که علاقهمند به یادگیری سرچ کنسول باشید، پیشنهاد میکنیم که حتما به لینک زیر مراجعه کنید و آموزش آن را ببینید:
نتیجه گیری
دامین آتوریتی یکی از معیارهای پرطرفدار براس سنجش میزان اعتبار و قدرت دامنه یک سایت میباشد. برای مشاهده دامین آتوریتی باید در سایت Moz ثبت نام کرده و با جستجوی نام دامنه، به آن رسید. دامین اتوریتی یک معیار کاربردی برای تعیین مسیر عملکرد سایت و توسعه آن در نتایج جستجوهای گوگل است. بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یکی از زیر شاخههای فعالیت در حوزه بازاریابی دیجیتال است.
ما برای توسعه وبسایت خود علاوه بر رعایت اصول سئوی داخلی و خارجی، باید بر روی سایر حوزههای بازاریابی دیجیتال نیز فعالیت صحیحی داشته باشیم. در صورتی که به این حوزه علاقهمند هستید، پیشنهاد ما استفاده از آموزشهای فرادرس در این زمینه میباشد. برای مشاهده آموزشهای مختلف بازاریابی دیجیتال روی لینک زیر کلیک کنید:
یک پاسخ
خیلی خوب توضیح داده اید ممنون.