شبکه های خودرویی

معرفی شبکه های بین خودرویی ونت VANET (شبکه های خودرویی)
شبکه های خودرویی یا ونت (Vehicular ad hoc network) یک تکنولوژی است که در آن از وسایل نقلیه متحرک به عنوان گره (شبکه) در یک شبکه برای ساختن یک شبکه موبایل استفاده میشود. ونت هر ماشینی را به یک روتر بی سیم یا گره (شبکه) افراز میکند و به آنها در فواصل ۱۰۰ تا ۳۰۰ متر امکان ارتباط با یکدیگر را میدهد و در عوض یک شبکه با ابعاد گسترده تشکیل میدهد.
تاریخچه شبکه های خودرویی
قبل از پرداختن به آموزش VANET یا شبکه های ادهاک خودرویی ، شاید بهتر باشد ابتدا تاریخچه ای از شبکه های خودرویی بیان کنیم. ارتباط میان خودروها با دنیای خارج و ارتباط میان خودروها در هنگام حرکت، رؤیای قدیمی بشر بوده است. تاریخچه نخستین تلاشها برای تحقق رؤیای ارتباط میان خودروها در هنگام حرکت، به بیش از چهل سال پیش بر میگردد. در آن زمان با نصب یک آنتن روی خودروهای خاصی مانند خودروهای پلیس یا اورژانس و تنظیمکردن آنتنها روی یک فرکانس خاص در یک محدوده جغرافیایی، سعی میکردند یک ارتباط رادیویی و شبه تلفنی را ایجاد کنند.
شبکههای ادهاک بین خودرویی
در سال ۱۹۹۹ کمیسیون ارتباطات فدرال ایالاتمتحده (FCC) با تصویب استانداردها و پهنای باند لازم برای ارتباط خودروها با تجهیزات ثابت کنار جاده، عملاً فاز جدیدی از شبکههای ادهاک بین خودرویی را ایجاد کرد. این حرکت با تصویب استاندارد DSRC (سرنام Dedicated Short Range Communications) در سال ۲۰۰۳ تکمیل شد. در این استاندارد پهنای باند ۵,۹ گیگاهرتز به ارتباطات بین خودرویی اختصاص یافته است و روی این فرکانس بین هفت تا ده کانال (۵,۸۵۰ گیگاهرتز تا ۵,۹۲۶ گیگاهرتز) تعریف میشود. از میان این کانال ها، یک کانال به صورت ویژه به افزایش ضریب امنیت خودروها و سایر کانالها به کاربردهای خاص، اختصاص یافته است. پس از این رخدادها، انواع ارتباطات میان خودروها براساس فناوریها و زیرساختهای متفاوت مطرح شده و هریک مسیری جداگانه برای توسعه و مجهزکردن خودروها به امکانات شبکهای در پیشگرفتند.
کاربرد های شبکه های خودرویی
به این منظور یک وسیله الکترونیکی در هر وسیله نقلیه نصب می شود. اتصال به شبکه Ad hoc را برای مسافران فراهم می آورد، به این ترتیب هر وسیله نقلیه ای که با تجهیزات vanet مجهز شده است بعنوان یک نود در شبکه Ad hoc ادهاک عمل می کند و می تواند پیغام های دیگران را از طریق شبکه بی سیم دریافت و یا به نودهای دیگر پیغام ارسال نماید، این پیغام ها بیشتر برای اهداف امنیتی و کنترل ترافیک به کار می روند از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود :
– هشدار تصادف
– اعلان علائم جاده ای
– مشاهده ترافیک
– پرداخت عوارض راهداری
– پرداخت هزینه پارکینگ
– تفریحات و سرگرمی
– سایر موارد
شبکه هاي موردي بين خودرويي (VANETs)
شبکه هاي موردي بين خودرويي (VANETs) به عنوان کاربردي از شبکه هاي سيار موردي (MANETs) دسته بندي مي شوند. توانايي بالقوه ارتقاي ايمني جاده اي و تأمين راحتي مسافران را دارند. اين شبکه ها با استفاده از ارتباطات اختصاصي برد کوتاه (DSRC) يک ارتباط بيسيم بين خودروهاي در حال حرکت ايجاد مي کنند. DSRC در واقع نسخه اي از IEEE 802.11a است که براي عمليات با سربار پايين به شکل استاندارد IEEE 802.11pبهبود يافته است. خانواده استاندارد IEEE 1609 براي کل پشته پروتکلي ارتباطات DSRC ارائه شده است که به دسترسي بي سيم در محيط هاي خودرويي (WAVE) موسوم مي باشد.
ارتباطات خودرو به خودرو و ارتباطات خودرو با زیرساخت :
یک خودرو با خودرو های دیگر به طور مستقیم در ارتباط است. که به نام ارتباطات خودرو (V2V) استو یا یک خودرو با یک زیرساخت به عنوان یک با خودرو یک واحد کنار جاده به نام ارتباطات خودرو به زیرساخت (V2I) ارتباط برقرار می کند. شکل زیر یک سناریو VANET را نشان می دهد. موضوع کلیدی در طراحی شبکه های VANET در یک شبکه ارتباطی، مسیریابی درست بسته به روش موثر است.
پروتکل مسیریابی VANET در شبکه های بین خودرویی VANET :
یکی از محبوبترین پروتکل های مسیریابی VANET مسیریابی موقت برداری مبتنی بر تقاضا (AODV) است. که با استفاده از یک روش ایجاد مسیر تقاضا محور است. محدودیت این روش این است که با جاری شدن سیل آسای پیام در کل شبکه ایجاد می شود. بسیاری از محققان راه حل های برای رفع این سربار پیام در پروتکل AODV ارائه کرده اند.
محصولات مرتبط
نظرات و دیدگاه های خود را برای هرچه بهتر قرار دادن مطالب با ما در میان بگذارید.