تخفیف ویژه زمستانه پی استور

تا 60 درصد تخفیف

شامل پروژه‌ها و دوره‌های آموزشی
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
آخرین فرصت‌ها

با خرید اشتراک ویژه ، با هزینه بسیار کمتر به فایل های پاورپوینت دسترسی داشته باشید!

NFT چیست؟ — ورود به صنعت NFT با ۴ گام اساسی

NFT چیست؟ — ورود به صنعت NFT با 4 گام اساسی
با پست NFT چیست؟ در خدمتتان هستیم و قصد داریم همه چیز درباره توکن NFT را برایتان آموزش دهیم. دوستان عزیز، NFT یک توکن منحصر به‌فرد و غیر قابل تعویض یا دستکاری است که بر پایه قراردادهای هوشمند یا همان بلاک چین طراحی و رمزنگاری شده است. امروزه با رشد انفجاری ارزهای دیجیتال، هویت‌های دیجیتالی نیز به‌شدت پول‌ساز شده‌اند؛ به‌نحوی‌که هرکدام از شما، با استفاده از NFTها می‌توانید اشیای فیزیکی، هنری یا حتی موزیکال را در محیط‌‌های مجازی مثل متاورس به‌فروش برسانید.

فهرست مطالب

مقدمه NFT چیست؟

با رشد انفجاری ارزهای دیجیتال، علاقمندان به‌طور مداوم به‌دنبال راه‌های جدید و خلاقانه برای سرمایه‌گذاری و رشد پرتفوی خود هستند تا جایی که برای بیشتر دانش آموزان دبیرستانی خودم، این یک رویا است که نحوه ایجاد و نگهداری اشیاء عتیقه‌فروشی‌های دیجیتال را بیاموزند.

کالاهایی که در این عتیقه‌فروشی‌ها وجود دارند؛ بسیار لوکس، منحصر به‌فرد، یکتا، اصل و غیرقابل دستکاری هستند و با وجود تورم‌های سنگین بازار ایران، آموختن و تقویت چنین مهارتی یعنی سرمایه گذاری کلان برای آینده! یعنی نوعی سرمایه‌گذاری فراتر از رمز ارزها که باعث انفجار بازار و تأمین ثروت خواهد بود. اگر شما هم مشتاق هستید بدانید که با فناوری این کالاهای کمیاب دیجیتال آشنا شوید؛ با ما همراه باشید.

NFT چیست؟

عزیزان، NFT یا Non-Fungible Token یک واحد ثروت یا یک کالای لوکس از یک کلکسیون با امضای دیجیتالی از طرف سازنده‌ی آن اثر یا کالا است که با کمک پسورد یا رمز غیرتکراری در هر سیستم، مرورگر، سرور یا سیستم‌عامل، عملیات احراز هویت را انجام می‌دهد و آن را با استفاده از روش‌های غیرمتمرکز تأیید می‌کند. به‌این ترتیب مالک اثر، در مراحل بعدی خرید و فروش به‌راحتی می‌تواند مالکیت خود را اثبات نماید.

در بیان ساده‌تر، کد NFTها دارایی‌های هوشمند دیجیتالی هستند که در شبکه بلاک چین ساخته و منتشر می‌شوند تا محصول مورد نظرشان را با قراردادن در دستگاه‌های رمزساز با رمزهای غیرتکراری که در اصطلاح توکن نامیده می‌شوند؛ دارای شناسنامه و هویت منحصربه‌فرد کنند و آن محصول را از هرگونه دستکاری یا تقلب مصون نگه دارند. در واقع توکن‌های NFT به‌دلیل همین هویت یا نحوه رمزنگاری منحصر به‌فردشان است که قابل تعویض یا معاوضه نبوده؛ دارای ارزش رو به‌رشدی بوده و مورد استقبال کاربران فضای مجازی قرار گرفته‌اند.

NFT چیست؟

تاریخچه NFT در مقاله NFT چیست؟

اولین NFT یکبار مصرف در مِی ۲۰۱۴ و توسط کوین مک کوین و آنیل دَش به‌صورت زنده در کنفرانس هفت در هفت و در موزه جدید نیویورک ایجاد شد. این آزمایش برای اولین بار، یک بلاک چین غیرقابل تعویض و قابل معاوضه را معرفی کرد که از طریق فراداده درون زنجیره‌ای به‌یک اثر هنری منحصر به‌فرد متصل شده و با سکه‌های رنگی چندبخش، قابل جابه‌جایی و فاقد فراداده موجود در سایر بلاک چین‌ها است.

در اکتبر ۲۰۱۵ و در واقع ۳ ماه پس از راه‌اندازی بلاک چین اتریوم، اولین NFT تکمیل شده به نام اتریا عرضه شد و به‌طور زنده در DEVCON1، اولین کنفرانس توسعه دهندگان اتریوم در کشور لندن به‌نمایش درآمد. اکثر ۴۵۷ کاشی شش ضلعی قابل خرید و مبادله اتریا تا بیش از ۵ سال فروخته نشد تا ۱۳ مارس ۲۰۲۱ که NFT با تبلیغات انفجاری، مجدداً مورد توجه قرار گرفت.

طی یک ترفند هیجانی، در عرض ۲۴ ساعت، تمام کاشی‌های نسخه فعلی و قبلی با ارزش جمعاً ۴/۱ میلیون دلار فروخت و باعث شد تا از آن پس NFTها همواره مورد توجه معامله‌گران دیجیتالی قرار بگیرند. مجموعه آموزشی پی استور در رابطه با این موضوع فایل آماده NFT را در قالب پاورپوینت طراحی کرده که می‌توانید از لینک زیر مطالعه کنید.

فرآیند پیشرفت توکن NFT از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱

در سال ۲۰۱۷ و دقیقا بعد از جا افتادن این نکته که NFT چیست؟ بلاک چین اتریوم نسبت به بسترهای توکن مبتنی بر بیت کوین برجسته‌تر شد که این امر، عموماً به‌خاطر قابلیت آن در ایجاد توکن و فضای ذخیره‌سازی درون بلاک چین خود بود. همین امر، نیاز به سیستم عامل‌های شخص ثالث مانند Counterparty را از میان برد. همچنین در سال ۲۰۱۷ یک استودیوی آمریکایی به‌نام لاوالبز یا Larval Labs، پروژه کریپتوپانکز را برای تجارت شخصیت‌های کارتونی منحصربه‌فرد در بلاک چین اتریوم منتشر کرد.

در اوخر سال ۲۰۱۷ پروژه دیگری به‌نام کریپتوکیتیز منتشر شد که در آن بازیکنان گربه‌های مجازی را اختیار و معامله می‌کردند. باورتان نمی‌شود اگر بگویم که این پروژه به‌سرعت معروف شد تا جایی که معادل ۵/۱۲ میلیون دلار کسب سرمایه کرده و حتی از آن هم جالبتر این‌که بعضی از بچه گربه‌ها به‌مبلغ بیش از ۱۰۰ هزار دلار فروخته شدند.

در سال ۲۰۱۸، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین، به‌نام دیسنترالند در یک عرضه اولیه سکه، ۲۶ میلیون دلار کسب درآمد کرد و از سپتامبر ۲۰۱۸ به‌اقتصاد داخلی ۲۰ میلیون دلاری رسید. در سال ۲۰۱۹، کمپانی نایک، سیستمی به‌نام کریپتوکیکز ثبت کرد که از NFT برای تأیید اصالت کفش‌های ورزشی و ارائه نسخه مجازی آن به‌مشتری استفاده می‌کرد.

در اوایل سال ۲۰۲۰، توسعه دهندگان کریپتوکیتیز، شرکت دیرلبز، نسخه بتا NBA TopShots را منتشر کرد؛ پروژه‌ای برای فروش کلکسیون‌هایی از بخش‌های برجسته NBA که تبدیل به توکن شده‌اند. این پروژه بر روی فلو یا  Flow پایه ریزی شد. فلو یک بلاک چین جدید بود که نسبت به اتریوم کارآمدتر عمل می‌کرد. به‌طور خلاصه در اوخر همان سال، این پروژه برای عموم عرضه شد و تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ بیش از ۲۳۰ میلیون دلار فروش ناخالص گزارش کرد.

در طول سال ۲۰۲۰، بازار NFT رشد سریعی را تجربه کرد و ارزش آن با رشد ۳ برابری به ۲۵۰ میلیون دلار رسیده و در طول ۳ ماه اول سال ۲۰۲۱ هم بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای NFTها هزینه شد. جالب است بدانید که گرگ وال استریت، جردن بلفورت هم در سال ۲۰۲۱، از طریق حراج NFT، ۴۲۲۰۰۰ دلار برای امور خیریه جمع‌آوری کرد. در ادامه، نمای کلی فعالیت‌ها و زیرمجموعه‌های NFT را ملاحظه می‌کنید.

فرآیند پیشرفت توکن NFT از سال 2017 تا 2021

آیا NFT همان ارز دیجیتال است؟

دوستان عزیز در این بخش از پست NFT چیست؟ از شما می‌خواهم که با دقت به ‌این سؤال بنده، جواب بله یا خیر بدهید. آیا کهنه یا نو بودن چند تراول پنجاه هزار تومانی، از ارزش آن‌ها کم می‌کند؟ یا اصلاً در کل، تفاوتی بین دو تراول پنجاه هزار تومانی وجود دارد؟ مسلم است که همه شما به‌این دو سؤال جواب خیر داده‌اید. بله! در ارزش دو اسکناس یا دو تراول با مبلغ‌های برابر هیچ تفاوتی وجود ندارد.

ارزهای دیجیتال هم دقیقاً نقش سکه‌ها یا اسکناس‌های دنیای مجازی را ایفا می‌کنند و برای مثال، درواقع هیچ تفاوتی بین دو بیت کوین یا دو اتریوم وجود ندارد؛ به‌همین دلیل است که به‌آن‌ها توکن‌های قابل تعویض هم گفته می‌شود.

عزیزان، اجازه دهید سؤال دیگری از شما بپرسم. آیا تابه‌حال از شرکت یا اداره‌ای گواهی تهیه کرده‌اید؟ آیا تمامی گواهی‌های صادره از یک شرکت خاص، دارای ارزش یا مالکیت یکسان هستند؟ واضح و روشن است که خیر! این چنین نیست. از آنجایی که NFTها نوعی قرارداد یا گواهی هوشمند دیجیتال هستند؛ نه‌تنها ارزش و مالکیت یکسانی ندارند؛ بلکه قابل تعویض یا تقسیم به‌واحدهای کوچکتر نیز نیستند پس می‌توان به‌صراحت ادعا کرد که NFTها با ارزهای دیجیتال یکی نیستند. به‌شکل زیر توجه کنید.

آیا NFT همان ارز دیجیتال است؟

برای ورود به صنعت NFT و فعالیت در این زمینه، چه باید کرد؟

برای تحقق این منظور، یک سری آگاهی‌های عمومی و فنی نیاز است که هر کدام از شما پس از کسب آگاهی‌های اولیه در این زمینه می‌توانید به‌راحتی، به عرصه توکن‌های NFT ورود کرده و در این زمینه شروع به‌فعالیت کنید. عزیزان، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید که آگاهی‌های لازم را در ادامه و در طی چند گام به‌اطلاعتان خواهیم رساند.

گام اول- آگاهی از نحوه انتشار NFTها

همان طور که قبلاً هم گفته شد؛ توکن‌های NFT در شبکه بلاک چین‌هایی مانند فلو، تزوس و اتریوم ساخته‌ می‌شوند که به‌عنوان یک دفتر عمومی توزیع‌شده عمل کرده؛ معاملات و تراکنش‌های انجام گرفته را لحظه به‌لحظه با نظم خاصی به‌ثبت می‌رساند. NFTها در قالب اشیا دیجیتال نامشهود که در لیست زیر آورده شده است؛ برای عموم عرضه می‌شوند:

  • آثار هنری
  • GIF ها
  • فیلم‌ها
  • موارد مهم ورزشی
  • گیم‌ها
  • کلکسیون‌ها
  • موسیقی
  • سایر سرگرمی‌های محبوب

بسیاری از NFTها در حراجی‌ها و بازارهای اختصاصی فروخته می‌شوند. این بازارها در واقع جاهایی هستند که در آن سرمایه‌گذاران و مجموعه‌داران می‌توانند برای دریافت کلکسیون‌های کمیاب، پیشنهاد دهند. پس از خرید، NFT یا در یک کیف پول دیجیتال ذخیره می‌شود و یا به‌عنوان یک کالای فیزیکی باتوجه به‌ماهیت NFT و شرایط از پیش تعیین شده توسط سازنده آن ارسال شده و به‌دست خریدار می‌رسد.

نحوه انتشار NFTها

گام دوم- اطلاع از چگونگی قیمت گذاری بر روی NFTها

اگر از من، به‌عنوان محقق مبحث کریپتو این سؤال را بپرسید که NFT چگونه قیمت گذاری می‌شود؟ به‌شما پاسخ می‌دهم که هیچ کس نمی‌تواند برای اثر یا کالای مورد عرضه، قیمت مشخصی تعیین کند. اثرها براساس ایده‌پردازی، خلاقیت، تخصص در دیجیتال آرت و تبلیغ اثر قیمت گذاری می‌شوند و در این راستا مبنا یا واحد مشخصی از قبل تعیین نشده است.

تبلیغات و معرفی توکن‌های NFT در فضاهایی که جامعه NFT در آن متمرکز هستند؛ انجام می‌گیرد تا در نهایت زمان فروش اثر فرا برسد. فروش هر کالا یا اثر دیجیتال در مارکت‌ها به‌دو صورت انجام می‌گیرد که در ادامه آورده شده است.

  1. فروش از طریق مزایده
  2. فروش آزاد

گام سوم- آشنایی با پلتفرم‌های NFT

بر اساس رنگ‌های مارکت کپ یا حجم بازار و خرید و فروش اعلام شده تا آخر سال ۲۰۲۱، کاربردی‌ترین پلتفرم‌های NFT در لیست زیر آورده شده است. البته قبل از مشاهده این لیست، بهتر است بدانید که رَنگینگ مارکت همواره در حال تغییر است.

پلتفرم های NFT

  1. Open Sea: این پلتفرم جذاب، در حال حاضر بزرگترین پلتفرم در زمینه NFT محسوب می‌شود که بیشترین گردش مالی را داشته است ولی نباید فراموش کنیم که هر کدام از پلتفرم‌ها قوانین و قواعد خاص خود را دارند و این پلتفرم معروف هم از این قاعده مستثنی نیست.
  2. Rarible: از ویژگی‌های این پلتفرم می‌توان به Open Market بودن آن اشاره کرد و به‌دو دلیل مهم برای محبوبیت آن بیان نمود. دلیل اول این‌که بیشترین کاربرد را دارد و فروشنده‌ها به‌همین دلیل آیتم‌های خود را به‌این پلتفرم می‌آورند چون سلیقه‌های بیشتری پذیرای آن‌ها است. دلیل دوم هم این‌که محتوایی پر از شوخی و طنزپردازی آرتیست‌ها و کالکتورها و کرییتورها در قالب این پلتفرم تهیه و به‌نمایش درمی‌آید که برای مخاطبین خود بسیار جذاب بوده و کاربران گسترده‌ای را از این طریق به خود جذب کرده است.
  3. Fundation: فاندیشن یک پلتفرم معمولی نیست. اگر هنرمندی بخواهد با این پلتفرم کار کند؛ نیاز به دعوتنامه‌ای دارد که از طرف آرتیست‌های فعال در این پلتفرم به‌فروش رسانده باشد و پس از آن، باید به اثر هنری کاربر جدید رأی بدهند تا اجازه فروش بگیرد. در نتیجه، کیفیت کارها در این پلتفرم بالاتر بوده سازنده‌های هر اثر در این پلتفرم افراد شناخته شده‌تری هستند. تصویر زیر یک بازار دیجیتال را به نمایش گذاشته است.

بازار دیجیتال

گام چهارم- آموختن اصطلاحات و ترفندهای NFT در مقاله NFT چیست؟

همراهان گرامی، حالا که به‌خوبی می‌دانید NFT چیست؛ آماده شروع فعالیت در دنیای NFT هستید اما بهتر است قبل از کلید زدن فعالیت خود، ابتدا اصطلاحات کاربردی مربوط به‌آن را بیاموزید تا با چَنته پُر، پا در عرصه رقابت گذاشته و دچار سردرگمی نشوید. در ادامه، تعدادی از اساسی‌ترین اصطلاحات مشترک آورده شده است.

  • Mint: لازمه تبدیل یک اثر به NFT، ثبت شدن توکن یا ارزدیجیتال مخصوص آن اثر است که اصطلاحاً به ثبت این توکن و تبدیل آن به NFT، مینت کردن گفته می‌شود.
  • Listing: در این مرحله، اطلاعات اثر یا کالکشن در پلتفرم تکمیل می‌شود تا آماده ورود به‌بازار فروش گردد. مرحله لیست کردن اطلاعات بسیار مهم است؛ به‌نحوی که مرحله هرچه توضیحات کامل‌تر و حرفه‌ای‌تر باشد؛ بیشتر مورد توجه قرار گرفته و نظرات بیشتری را به‌خود جلب می‌کند. اطلاعات اثر شامل دارنده اثر، خالق اثر و توضیحات تخصصی مثل اسم، داستان یا نکات علمی مربوط به‌آن اثر می‌شود.
  • Gas fee: به کارمزدی گفته می‌شود که فروشنده اثر یا کلکسیون، آن را برای تبدیل اثر به‌ NFT پرداخت می‌کند. البته فراموش نشود که کارمزد مربوط به هر NFT، می‌تواند نسبت به پلتفرم انتخابی یا بلاک چینی که برای مینت کردن اثر درنظر گرفته می‌شود؛ متفاوت باشد و عدد ثابتی نداشته باشد. همچنین در بعضی از پلتفرم‌ها، نه‌تنها برای ایجاد NFT، بلکه برای شرکت در حراجی و فروش آن NFT  هم باید کارمزد پرداخت شود.
  • Creator: سازنده یا خالق NFT است و با استفاده از ترندهای جهانی، خلاقیت و نبوغ خود یک NFT  تولید می‌کند.
  • Collector: به‌سرمایه گذاری گفته می‌شود که با خریداری کردن گروه خاصی از NFTها، سعی در بزرگ کردن کلکسیون خود دارد و با معاملات کلکسیون‌های کامل سود بیشتری کسب می‌کند.
  • استراتژی Give away: این استراتژی به‌شناخته شدن هر فرد در دنیای NFTها کمک می‌کند. درحالی که طی آن سرمایه‌گذار پس از تکمیل کلکسیون خود، تعدادی آیتم را به‌عنوان جایزه به‌دیگر کاربران پلتفرم هدیه می‌دهد.
  • هشتگ گذاری: هر چیزی که به‌اثر ارائه شده مربوط باشد؛ ازجمله رنگ، تم، نرم افزارهای استفاد شده، مناسبت‌های مربوط به‌اثر و غیره در طی این فرآیند هشتک گذاری می‌شود تا به‌نوعی باعث دیده شدن اثر و بالا بردن بازدید از آن شود.

جهت داشتن ارائه ای جذاب در این زمینه  پیشنهاد می‌کنیم فایل موجود در لینک زیر را نیز مطالعه کنید.

کلام آخر در رابطه با مبحث NFT چیست؟

دوستان عزیز، خسته نباشید. اکنون شما می‌توانید به‌راحتی وارد دنیای معامله‌های مجازی وارد شده و نه‌تنها NFT مربوط به‌خود را بسازید؛ بلکه آن را با روش‌هایی که گفته شد در معرض دید کاربران قرار داده و به فروش هم برسانید.

از این‌که نقطه نظرات و پیشنهاداتتان را با ما در میان گذاشته و ما را در بهتر شدن مطالب یاری می‌کنید؛ سپاس‌گزاریم. در آخر، این مژده را می‌دهم که در صورت استقبال شما عزیزان از این مطلب، با پست آموزشی ثبت نام مرحله به‌مرحله و انجام معامله در انواع پلتفرم‌ها نیز، در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.

یک پاسخ

  1. سلام و درود بر شما

    در وب سایت rarible
    زمانی که عکس لود شد و نام و توضیحات هم نوشته شد،
    کدام قسمت می تونیم هشتگ بذاریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *