مقدمه مقاله کارآفرین ایرانی
مادربزرگم همیشه میگفت: “پول علف خرس است.” بهخاطر دارم زمانی که خواهرم در شرف ازدواج بود؛ مدام به او میگفتند که پول خوشبختی نمیآورد. دیشب قبل از خواب، داشتم فکر میکردم که این جملات تا چه حدی درست است. متاسفانه بزرگان ما، معمولاً درهنگام نصیحت کردن از مشکلات فقر و بیپولی صحبت نمیکردند. بهنظر من، پول چیز بدی نیست و هرکسی که درآمد بالایی دارد لزوماً آن را از راه غلط بهدست نیاورده است. گاهی باورهای غلط و محدودکننده، ما را درحالت سکون نگه میدارد و مانع پیشرفتمان میشود.
دوست خوبم، در مقدمه مقاله کارآفرین ایرانی میخواهم از شما یک سوال بپرسم. آیا با وجود نرخ تورم بالا و گرانیهای حاضر، با لیوان پول جمع میکنی یا با پارچ؟
اگر بخواهیم کمی واقعبین باشیم؛ متوجه میشویم که هر انسانی در طول شبانه روز، بیست و چهار ساعت برای کار و تلاش فرصت دارد و تفاوت اصلی انسانهای موفق با افراد ثروتمند در این است که افراد معمولی با لیوان از دریای نعمت الهی، سهم خود را برمیدارند و افراد موفق با پارچ! انسانها در این زمینه کاملاً مختار هستند که با چهطرز فکر و انگیزهای انتخاب کنند. پس بیایید با بررسی عملکرد کارآفرینان ایرانی در طرز فکر خود تغییر ایجاد کرده؛ از آنها ایده گرفته و در زندگی خود تحول ایجاد کنیم.
چرا کارآفرینان ایرانی؟
ممکن است در همین ابتدا برای بعضی از عزیزان، این سوال پیش بیاید که چرا در این مقاله به بررسی عملکرد کارآفرین ایرانی پرداختهایم؟ در جواب باید بگویم که در هرکشوری شرایط جوی، فرهنگی، اقتصادی، معیشتی و غیره خاص خود، حاکم است و افراد باتوجه به این شرایط میتوانند از منابع موجود بهرهبرداری کنند. بههمین علت، ما نمونههای کسب و کار موفق ایرانی را بررسی نمودیم که تقریباً در شرایط یکسانی بهوجود آمدهاند.
این نکته هم فراموش نشود که اگر بخواهید در مطالعاتتان، ایدههای کارآفرینی سراسر دنیا را بررسی کنید؛ باید اول شباهتها را بهخوبی و با معیارهای برابر بسنجید؛ سپس بهمقایسه بپردازید. بهعنوان مثال، اگر بخواهیم شرایط یزد و توکیو را برروی کفههای ترازو آورده و بسنجیم؛ مشاهده خواهیم کرد که شرایط تقریباً یکسان است. هم یزد و هم توکیو از بعضی منابع محروم هستند. بهعنوان مثال، در هر دو محیط، آب و هوا چندان مناسب نیست. بههمین دلیل، مردمانی سختکوش در این مناطق ساکن هستند پس در این دو منطقه، کارآفرین برروی منابع انسانی، بیشتر میتواند تمرکز کند نه منابع طبیعی.
بررسی عملکرد ۷ کارآفرین ایرانی برتر
همان طور که قبلاً هم اشاره شد؛ در شرایط برابر فرهنگ، آب و هوای چهار فصل ایرانی، شرایط اقتصادی و اوضاع تورم موجود، تصمیم گرفتیم تا هفت نفر از برترینهای ایران را بهحضورتان معرفی کنیم و عملکرد آنها را مورد بررسی قرار دهیم تا از طریق آشنایی با این افراد، با قوانین طلایی جذب پول، آشنا شوید. اگر قصد دارید یک کسب و کار جدید راهاندازی کنید پیشنهاد میکنیم از آموزش راه اندازی کسب و کار فرادرس استفاده کنید.
شماره ۱ — غلامعلی سلیمانی
ایشان مالک کارخانه و بنیانگذار هلدینگ سولیکو هستند و در شهرستان آمل متولد شدهاند. سولیکو بالغ بر چهارده کارخانه دارد و بیست زیرمجموعه توانمند و شناخته شده را تحت پوشش گرفته است. شرکت کارخانه کاله از مشهورترین این زیرمجموعهها بهحساب میآید.
علاوه بر آن، گروه سولیکو بیش از سی دفتر تجاری بین المللی در کشورهای مختلف، نظیر امارات متحده عربی، انگلستان، روسیه، عراق، آلمان و آمریکا دارد و بهنوعی با فروش سالانه بیش از یک و نیم میلیار دلار از امپراطوریهای صنعت مواد غذایی و نوشیدنی بهحساب میآید که به تولید و پخش انواع محصولات لبنی، غذای آماده، بستنی، نوشیدنی و غیره میپردازد.
در تصویر بالا، تأسیسات مربوط به یکی از کارخانجات هلدینگ سولیکو را مشاهده میکنید. این شرکت که از سال ۱۳۷۰ تأسیس شده است؛ بیش از بیست هزار نیروی شاغل داشته و با فراهم نمودن وسایط نقلیه موردنیاز، ازجمله خرید دو هزار و پانصد کامیون، محصولات خود را بهصورت بدون واسطه دربین خردهفروشان توزیع میکند. در ادامه، با چهره مؤسس این هلدینگ و دلایل موفقیت ایشان آشنا خواهید شد.
قوانین موفقیت از زبان غلامعلی سلیمانی کارآفرین ایرانی، در ده قانون طلایی خلاصه میشود که در ادامه آورده شده است.
- حتی در دوران دانشجویی هم کار کنید.
- کار عار نیست حتی اگر یک کار خدماتی باشد. کار نکردن و تنبلی عار است.
- همیشه در پشت هر شکستی، حکمت و صلاحی از جانب خداوند وجود دارد پس از شکست ناامید نشده و آن را سکوی پرتاب بهدریای موفقیت در نظر بگیرید.
- از تغییر کردن هراس نداشته باشید.
- با خلاقیت و امید از تهدیدها فرصت بسازید.
- با اراده و پشتکار برای رسیدن به اهدافتان قدم بردارید.
- همواره از نیروی کار خلاق استفاده کنید.
- در تخصص خودتان به دنبال کسب مقام بهترینها باشید.
- موفقیت سن و سال نمیشناسد.
شماره ۲ — برادران محمدی
بهجرات میتوانم بگویم که برادران محمدی بنیانگذاران بزرگترین بازار تجارت الکترونیک ایران هستند که بیست و چهار ساعته و بدون وقفه به مردم خدمت رسانی میکند و از سال ۱۳۸۵ تاکنون توانسته است ده زیرمجموعه فعال برای خود ایجاد کند.
این فروشگاه خرده و عمده فروشی آنلاین، نهتنها در عرصه خوراک بلکه در عرصههای دیگر ازجمله پوشاک، نوآوری، کالاهای دیجیتالی و الکترونیکی، کتاب الکترونیک، وسایل خانه و آشپزخانه و غیره فعالیت میکند و تاکنون توانسته است نود و یک درصد از خریداران اینترنتی ایرانی را بهخود اختصاص دهد. در ادامه، تصویری از دو جوان خوش فکر، سعید و حمید محمدی و دفتر کارشان، آورده شده است.
دوستان عزیز، جالب است بدانید که این شرکت در طول پنج سال، توانسته است برای بیش از ده هزار نفر اشتغالزایی کرده؛ برای صد هزار کسب و کار میزبان بوده و بیش از دویست میلیون کاربر فعال در کشور ایران ایجاد کند. با بررسی دلایل موفقیت این دو جوان خلاق، بهنکات زیر دست پیدا کردیم.
- ایجاد محیط کاربرپسند و سرگرمکننده
- ایجاد فضایی برای تعامل مشتریان و اشتراکگذاری نظراتشان
- تمرکز روی نرخ افزایش بازده سرمایه
- حضور مؤثر در تمام مناطق ایران
- تبلیغات مناسب بر پایه تکنیکهای کارآفرینی
شماره ۳ — ژوبین علاقبند
اسنپ، یک شرکت خصوصی حمل و نقل است که توسط گروه اینترنت ایران پایهگذاری شده که از سال ۱۳۹۳ زیرمجموعه اسنپ را استارت زدهاند. در حال حاضر ژوبین علاقبند، مدیر استراتژی گروه اینترنت ایران و یک کارآفرین ایرانی است. البته فراموش نشود که ازجمله مهمترین اعضا و سهامداران مشهور گروه اینترنت ایران، شرکتهای امتیان و ایرانسل هستند که علاوه بر سرمایهگذاریهای مالی، در قالب ارائه سرویس برخط آنلاین و شبانهروزی وسائط نقلیه به اسنپ کمک کردهاند. در تصویر زیر، دفتر کار تیم اسنپ را مشاهده میکنید.
اسنپ در طی هفت سال توانسته است نُه زیرمجموعه فعال در بیش از صد شهر کشور ایران دایر کرده و برای حدوداً بیست و سه هزار نفر اشتغالزایی کند. در سال ۱۳۹۹ بیش از ده میلیون سفر با اپلیکیشن اسنپ ثبت شده بود. دلایل موفقیت تیم اسنپ طی چند قانون طلایی، به اطلاع شما عزیزان رسانده میشود.
- اصل اول در موفقیت کسب و کار، صداقت است.
- کاری را انجام دهید که بهآن واقعاً علاقمند هستید.
- مشتری بیشتر از هر چیز دیگر دارای اهمیت است.
- مطمئن باشید که ارزش بلند مدت نسبت بهسود کوتاه مدت، برتری دارد.
- سعی کنید برای هر رابطهای حداقل پنجاه و یک درصد از انرژی و استعداد خود را صرف کنید.
- بهوقت و نظر مشتریان خود بها بدهید.
شماره ۴ — نازنین دانشور
حال شما را با بانوی کارآفرین، سرکار خانم دانشور آشنا میکنیم. ایشان مؤسس سایت تخفیفان هستند که در دو کشور ایران و آلمان بیش از ده سال فعالیت مؤثر داشتهاند. تخفیفان در هفت شهر بزرگ کشور دفتر دارد و محصولات خود را بهتمام نقاط ایران ارسال میکند. این مجموعه در زمینه کافه و رستوران، تور و سفر، ورزش، زیبایی، ورزش و حتی در زمینه فروشگاههای اینترنتی و غیره ارائه خدمات میکند که در ابتدای فعالیت خود، از موتور جستوجوی گوگل استفاده کرده است.
سایت تخفیفان ماهانه درآمدی بالغ بر چند صد میلیون دلار دارد و بر طبق آماری که تاکنون منتشر شده؛ اقدام به تأسیس بیش از شصت مرکز فروش در شهر تهران کرده است. خانم دانشور بعد از مقایسه نحوه عملکرد ایرانیها و آلمانیها سه توصیه مهم بهمردم ایران داشتند که در ادامه آورده شده است.
- سعی کنید در ساعات کاری، فقط بهفعالیت شغلیتان متمرکز باشید تا بتوانید در روزهای تعطیل در خانه مانده و بهاستراحت بپردازید. یعنی سرکارتان، فقط و فقط بهکار کردن مشغول باشید و در زمان تفریح و یا استراحتتان، فقط و فقط به تفریح یا استراحت مشغول شوید.
- در انجام کارهای تیمی، حاشیه فعالیت خود را بهصفر برسانید و بر روی هدف مجموعه تمرکز کنید.
- در انواع کسب و کار همواره درنظر داشته باشید که برخورد و جذب و نگهداری مشتری، در اولویت قرار دارد.
شماره ۵ — حسام آرمندهی
ایشان بنیانگذار مسیریاب کاربردی بلد، کافه بازار، اپلیکیشن محبوب دیوار و یک کارآفرین ایرانی هستند که در دی ماه ۱۳۹۶ در جشنواره امینُ الضرب تالار وحدت بهعنوان یکی از ده کارآفرین ابرانی برتر، جایزه دریافت نمود. در ادامه، تصویری از ایشان آورده شده است.
کافه بازار، یک اپلیکیشن فروش انواع نرمافزارهای کاربردی و انواع بازیهای موبایل است که از سال ۱۳۸۹ بهطور رسمی، شروع بهکار کرده و میتوان با افتخار گفت؛ این اپلیکیشن، در حدود شصت هزار توسعهدهنده فعال دارد که این اپلیکیشن را بهدرآمد حدودی چهارصد میلیون یورویی رساندهاند. تا انتهای سال ۱۴۰۰، کافه بازار موفقتر از دیوار و مسیریاب بلد عمل کردهاست.
فراموش نشود که دیوار هم فعالیت خود را در سطح جهانی استارت زده است و علاوه بر ایران در چهار شهر کشور افغانستان هم بهیک نرم افزار دفتر نیازمندیهای آنلاین تبدیل شده است. تا انتهای سال ۱۳۹۹، در اپلیکیشن دیوار صد و چهل میلیون آگهی توسط بیست میلیون کاربر فعال بهمرحله انتشار رسیده است. مهمترین نقاط قوت مربوط به استراتژی آقای آزمندهی کارآفرین ایرانی، در ادامه آورده شده است.
- برنامهریزی دقیق
- ایجاد و پیادهسازی طرح توجیهی طی یک تیم شصت و چهار نفره
- سهولت استفاده کاربر و فراهم کردن بستر برای افراد کم سواد
- توجه بهسرعت و انعطاف نرمافزار تولیدی
شماره ۶ — محمد جواد شکوری مقدم
دوستان عزیز، اگر تا بهحال، فایل ویدئویی را گوگل کردهاید؛ حتماً با سایتهای آپارات و فیلیمو آشنا شدهاید. آپارات از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را در قالب سرویس برخط چندرسانهای کوتاه آغاز کرد. آیا میدانستید که سایت آپارات روزانه بیش از ده میلیون بازدید دارد؟
یکی از دلایل محبوبیت آپارات در بین استفاده کنندگان، پهنای باند آن است که به چهل گیگابایت بر ثانیه میرسد و برطبق آمارها و تحقیقات انجام یافته، تا بهاین لحظه بالغ بر سی میلیون ویدئو در این سایت بهاشتراک گذاشته شده است. کودکان هم میتوانند از آپشن آپارات کودک، فیلمهای مخصوص سن خود را دانلود کنند. فیلیمو هم یک سایت اشتراک نمایش درخواستی است که در آن فیلمها و سریالها بهاشتراک گذاشته میشود و میتوان گفت که بهطور سالانه، درآمدی چند صد میلیونی از راه اشتراک ماهانه فیلیمو، جذب شرکت میشود.
البته آقای شکوریمقدم کلوب را هم بنیانگذاری کردهبود که درحال حاضر با ترویج شبکههای اجتماعی متنوع، غیرفعال شده است. در ادامه، تصویر آقای محمد جواد شکوریمقدم کارآفرین ایرانی، خالق آپارات و فیلیمو را در دفتر کارشان مشاهده خواهید کرد. نقطه قوت اصلی آقای شکوریمقدم، موضوعیسازی سایتهای آپارات و فیلیمو است که نشان میدهد حدود ده درصد هم کاربر خارجی جذب کرده است.
شماره ۷ — سید مصطفی کلامی هریس
آقای دکتر سید مصطفی کلامی هریس، یکی از بنیانگذاران و مؤسسان فرادرس از شرکت کلان دانش سهند میباشد که از سال ۱۳۸۷ تاکنون در زمینه آموزشهای هوش مصنوعی و برنامه نویسی، مهندسی کنترل، بهینهسازیهای علوم کامپیوتر، محاسبات تکاملی و غیره فعالیت خود را کلید زده است؛ ازجمله موفقیتها و محبوبیتهای این منبع آموزشی غنی همین کافی است که بدانید فرادرس بهیکی از بزرگترین مراجع علمی ایران تبدیل شده و در سال ۱۳۹۰ در جشنواره وب ایران توانسته است جایزه بهترین پروژه آنلاین آموزشی ایران را دریافت کند. در ادامه، تصویر آقای دکتر کلامی آورده شده است که در استارتاپ ویکند درحال سخنرانی هستند.
فرادرس بهعنوان کارآفرین ایرانی با جذب بیش از صد کارمند، بیش از ششصد هزار کاربر فعال دارد و تاکنون توانسته است بیش از هفتاد و چهار میلیون دقیقه آموزش آنلاین را پوشش دهد که در نظام آموزشی جاری، این حجم از آموزش نیازمند حداقل هفتاد سال فعالیت آموزشی در کلاسهای درس میباشد. مهمترین دلایل موفقیت سایت فرادرس در ادامه آورده شده است.
- استفاده از متد روز آموزش
- بهکار گرفتن اساتید مجرب
- ارائه پستهای آموزشی بر اساس سرفصلهای دانشگاهها و مدارس ایرانی
- داشتن محیط کاربرپسند، تعاملی و دانشجو محور
- انعطافپذیری و انتقادپذیری
- پشتیبانی بیست و چهار ساعته
فرادرس تا سال ۱۴۰۰ توانسته است بیشترین سرمایه در تاریخ آموزش ایران را بهخود جذب کرده و به صدایی بیرقیب در صنعت آموزش ایران تبدیل شود. حتی برای یادگیری مدیریت کسب و کار نیز میتوانید به فرادرس مراجعه کنید.
کلام آخر در رابطه با کارآفرین ایرانی
دوستان و همراهان همیشگی مجموعه پی استور، خسته نباشید. بهانتهای مقاله رسیدهایم. در این مقاله، عملکرد هفت کارآفرین ایرانی بررسی شد که بهصورت سنتی یا دیجیتال در عرصه کسب و کار فعالیت داشته و به اشتغالزایی پرداختهاند. مشاهده میکنید که برخلاف تصور انسانهای عادی، داشتن سرمایه اولیه نجومی، برای راهاندازی یک کسب و کار، لازم نیست و همواره پشتکار، تلاش، اراده و خلاقیت، نیاز اصلی و مهم در ایجاد یک کسب و کار موفق است.
امید است شما هم راه این افراد را پیش گرفته و در زندگی خود تغییر ایجاد کنید تا نهتنها بهموفقیتهای روزافزون برسید؛ بلکه درآمدهای مطلوب خود را هم کسب کرده و بهیک رضایت نسبی برسید. یکی از راههای کسب درآمد در منزل تهیه و فروش فایل است که میتوانید به پست کسب درآمد اینترنتی با فروش فایل – چگونه در خانه کسب درآمد کنیم؟ مراجعه کنید. در آخر، فراموش نکنید که برای بهتر شدن پستها، ایدهها و دانستههایتان را با ما بهاشتراک گذاشته و بهتبادل نظر بپردازید. موفق و پیروز باشید.
2 پاسخ
پشت همه این آدمها روابط پنهان نهفته است خواهشاً همه حقیقت را بگویید و الکی مردم را سرکار نزارید
شما با همین تفکر به هیچ جا نخواهی رسید مگر دست فروشی تازه توی اون هم موفق نخواهی شد