سئو چیست؟
SEO مخفف “بهینه سازی موتور جستجو” است. به زبان ساده، استراتژیهای سئو (SEO strategy) به معنای فرآیند بهبود سایت شما برای افزایش رتبه سایت است، زمانی که مردم محصولات یا خدمات مرتبط با کسب و کار شما را در گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو جستجو میکنند. هرچه صفحات شما در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، احتمال بیشتری برای جلب توجه و جذب مشتریان بالقوه و فعلی به کسب و کار خود خواهید داشت.
خدمات سئو یا بهینه سازی موتور جستجو اغلب در مورد ایجاد تغییرات کوچک در بخشهایی از وب سایت شما است. هنگامیکه این تغییرات به صورت جداگانه مشاهده میشوند، ممکن است به نظر پیشرفتهای تدریجی به نظر برسند، اما وقتی با سایر بهینه سازیها ترکیب شوند، میتوانند تأثیر قابل توجهی بر تجربه کاربری و عملکرد سایت شما در نتایج جستجوی ارگانیک داشته باشند.
ارتباط الگوریتم با فرآیند سئو
الگوریتمهای گوگل مجموعه قوانینی هستند که گوگل برای رتبه بندی وب سایتها در نتایج جستجو استفاده میکند. سیستم پیچیده گوگل دادهها را از صفحات بازیابی میکند و به دنبال درک آنچه جستجوگران به دنبال آن هستند و رتبه بندی صفحات بر اساس ارتباط و کیفیت است.
مراحل سئو سایت
۱. تحقیق کلمه کلیدی (Keyword Research)
انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای وب سایت شما بخش مهمیاز یک استراتژی موفق سئو است. وقتی صحبت از کلمات کلیدی میشود، سعی کنید مانند مشتریان خود فکر کنید و از مرتبط ترین عبارات جستجویی استفاده کنید که کسی برای یافتن وب سایت شما استفاده میکند.
ابزارهای زیادی وجود دارند که میتوانند معیارهای حجم کلمات کلیدی و بینشهایی در مورد دشواری رتبهبندی برای آنها به شما ارائه دهند. با گنجاندن کلمات کلیدی مناسب در استراتژی سئوی خود و در نهایت در کپی وب سایت خود، میتوانید اطمینان حاصل کنید که وب سایت کسب و کار شما برای عبارات جستجوی مناسب پیدا شده است.
- ۲. بهینه سازی تگهای عنوان
- ۳. بهینه سازی توضیحات متا مناسب و مرتبط با عنوان متا
۴. آنالیز رقبا
با شناسایی و تحقیق در مورد رقبای خود میتوانید شکافها و فرصتهایی را شناسایی کنید که استراتژی سئوی شما میتواند بر روی آنها تمرکز کند. شما میتوانید تشخیص دهید که رقیب شما کجا خوب کار میکند و کجا کمبود دارد که این کار فرصتهایی را برای شما ایجاد کنید.
انجام این تجزیه و تحلیل به شما درک بهتری از استراتژی سئوی آنها میدهد و به شما این فرصت را میدهد که به آنها برسید و در نهایت از آنها پیشی بگیرید. خوب است که مراقب رقابت خود باشید، اما اهداف و مخاطبان هدف شما همیشه باید در استراتژی شما حرف اول را بزنند.
۵. بهینه سازی سئوی داخلی (On-Page SEO)
محتوای صفحه خود را در کمتر از ۱۶۰ کاراکتر خلاصه کنید. اگر میخواهید کسی را تشویق کنید تا روی صفحه شما کلیک کند، ضروری است که بداند محتوای آن چیست. سعی کنید از زبان قانع کننده ای استفاده کنید که افراد را تشویق به کلیک کردن کند.
اطمینان حاصل کنید که هر متا توضیحاتی که مینویسید منحصر به فرد است. اگر دو محصول مشابه اما مرتبط را در صفحات مختلف میفروشید، برای نوشتن توضیحات منحصر به فرد برای هر صفحه وقت بگذارید.
- بهینه سازی سئوی خارجی (Off-Page Optimization)
«سئوی خارج از صفحه» (که «سئوی خارج از سایت» نیز نامیده میشود) به اقداماتی اشاره دارد که خارج از وب سایت شما انجام میشود تا بر رتبه بندی شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) تأثیر بگذارد. در کنار سئو داخلی، این موارد شامل چندین عامل سئوی اولیه است که به رتبه بندی سایت کمک میکند.
- ایجاد URL مناسب
هنگام طراحی URLهای خود، همیشه به بهترین چیز برای موتور جستجو و همچنین کاربر فکر کنید.
اگر URLهای شما مبهم باشد و شامل کلمات نامربوط باشد، مردم و موتورهای جستجو نیز آنها را درک نمیکنند.
استفاده از کلمات توقفی مانند «و»، «یا»، «اما»، «از»، «الف» و غیره را حذف کنید. سعی کنید خلاصه فعالیت سایت خود را در کمترین کلمه ممکن در آدرس سایت خود بیان کنید. این کار باعث میشود صفحه شما برای کاربران جذاب تر و برای گوگل قابل درک تر به نظر برسد.
همچنین بک لینک در مورد ایجاد لینک از وب سایتهای دیگر است که ترافیک را به وب سایت شما هدایت میکند. این پیوندها باید از منابع قابل اعتماد و وب سایتهای معتبر باشند تا نتایج قابل توجهی را از نظر افزایش رتبه خود مشاهده کنید.
۸. استفاده از خصوصیت Alt برای تصویر
با توجه به اینکه جستجوی تصاویر بخش جدایی ناپذیر سرویس گوگل است، مهم است که تصاویر خود را بهینه کنید تا گوگل بتواند آنها را درک کند. با استفاده از متن جایگزین تصویر، هر تصویر منتشر شده در سایت خود را به صورت مختصر و دقیق توصیف کنید. گوگل نمیتواند تصاویر شما را ببیند، بنابراین باید از متن ه عنوان جایگزین آن استفاده کنید. با متن جایگزین دقیقی که در همه تصاویر شما گنجانده شده است، شانس بسیار بیشتری برای نمایش در جستجوهای تصویر Google دارید.
۹. لینک دهی به سایتهای مرتبط
پیوند دادن به سایتهای خارجی مرتبط یک راه عالی برای ارائه زمینه بیشتر برای محتوای شما است. این تمرین به ایجاد یک تجربه مثبت برای کاربران شما کمک میکند و توسط Google قدردانی میشود. اگر میتوانید به سایتهایی پیوند دهید که مربوط به جایگاه شما هستند اما رقیب نیستند، عالی است.
به عنوان مثال، اگر سایتی دارید که تجهیزات تنیس میفروشد و میخواهید به یکی از دوستان خود که مربی تنیس است لینک دهید، این یک لینک خروجی ایده آل از نظر گوگل خواهد بود. گنجاندن پیوندهای خروجی بسیار مرتبط در محتوای شما به کاربران این امکان را میدهد که به طور موقت از سایت شما کلیک کنند تا درباره موضوعات خاصی که ذکر کرده اید بیشتر بیاموزند.
۱۰. بهینه سازی و ارتقا سرعت سایت
سرمایه گذاری در سئو به این معنی است که وب سایت شما با گذشت زمان شروع به ایجاد ترافیک بیشتری میکند. اگر ترافیک بیشتری دریافت میکنید، میخواهید آن کاربران در وبسایت شما اقدامیانجام دهند، خواه این کار در مورد درخواست یا خرید محصول یا خدمات باشد. بخشی از استراتژی سئوی شما باید بهینه سازی وب سایت شما و افزایش سرعت آن برای بهترین تجربه کاربری باشد، حتی تغییر موقعیت یک دکمه در وب سایت شما یا کاهش اندازه فرم میتواند منجر به افزایش یا کاهش گسترده کاربرانی شود که در وب سایت شما اقدام میکنند.
کلام آخر
سئو یک هنر و تمرینی است که یادگیری آن به زمان نیاز دارد. سئو مهارتی است که ارزش آن را دارد که روی آن زمان بگذارید. آیا میخواهید درباره استراتژیهای سئوی بیشتری که میتوانید برای رتبه بالاتر در گوگل استفاده کنید، بدانید؟ ده تکنیک پیشرفته بالا را برای سئو را بررسی کنید.
در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره بیشتر میتوانید با کارشناسان مجرب وبرمز تماس حاصل نمایید.
یک پاسخ
فقط بک لینک