در ادامه به طور کامل با الگوریتم های گوگل برای سئو آشنا خواهیم شد. همچنین اگر تمایل دارید تا با مباحث متنوع دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید پیشنهاد ما دریافت مجموعه آموزش دیجیتال مارکیتنگ فرادرس است؛ برای دریافت این مجموعه آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید:
توضیحی کوتاه در مورد الگوریتم های گوگل برای سئو
اول از همه به این موضوع خواهیم پرداخت که اصلاً منظور از الگوریتم های گوگل برای سئو چیست؟ در واقع میتوان در پاسخ به این سؤال اینگونه گفت که الگوریتم های گوگل برای سئو، مشخصکننده ترتیب نمایش نتایج برای هر جستجو هستند. این الگوریتمها، در پشت صحنه، هنگامی که فرد به جستجوی موضوعی میپردازید، به فیلتر کردن مطالب صفحات مختلف مشغول شده و در نهایت مطالبی که از سایرین کیفیت بهتری داشته و البته با عبارت جستجو شده دارای بیشترین ارتباط است را به کاربران نشان خواهند داد.
البته با توجه به تغییر نیازهای انسانها، این الگوریتمها نیز همواره با پیشرفت و تغییر همراه هستند و موتورهای جستجو به نوعی خود را با سبک زندگی افراد و تغییرات آن ها، خود را وفق خواهند داد.
اگر چه هنوز افراد به تمامی معیارهای گوگل برای رتبه بندی صفحات وب دست نیافته اند اما از نظر برخی از متخصصین سئو، معیارهای زیر از معیارهای مهم سنجش گوگل هستند:
- تاریخچه و اعتبار صفحه و دامنه
- کلمات کلیدی سئو
- سهولت استفاده از سایت موردنظر
- و…
از این رو افراد برای ان که در این سنجش پیروز میدان شوند باید به صورت اصولی و کامل، سایت خود را از نظر سئو داخلی، سئو خارجی و نیز سئو فنی بهینه کنند. افراد باید با تغییر الگوریتم های گوگل برای سئو، تغییراتی را در استراتژی های خود به وجود آورند.
اهمیت آگاهی از الگوریتم های گوگل برای سئو
هر چه محتوای یک وب سایت برای گوگل بهتر بهینهسازی شده باشد شانس آن برای موفقیت بیشتر خواهد بود. لذا از طریق آشنایی با الگوریتم های گوگل برای سئو راحتتر میتوان وبسایت خود را مطابق با میل و نظر گوگل پیش برد. این کار سبب شده گوگل نیز شما را به عنوان یک سایت مفید و مرتبط به کاربران نشان دهد.
در پی این نمایش بازدید بیشتری از سایت شما رخ خواهد داد و این دقیقاً همان چیزی است که هر صاحب وب سایتی به دنبال آن است. لذا بسیار مهم است که هر فردی که در زمینه سئو کار میکند، چه سایت خود را سئو نموده و چه روی سئوی سایت دیگر افراد کار میکند به خوبی نسبت به الگوریتمهای گوگل برای سایت آشنایی داشته باشد.
معرفی مهم ترین الگوریتم های گوگل برای سئو
با توجه به اهمیت شناخت الگوریتم های گوگل برای یک سئوکار در ادامه مهم ترین آن ها آورده شده اند:
الگوریتم پنگوئن
یکی دیگر از الگوریتم های گوگل برای سئو الگوریتم پنگوئن است. این الگوریتم با هدف مقابله با تکنیکهایی چون لینک سازی سئو کلاه سیاه نظیر استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در Anchor Text ها، دایرکتوری لینک و لینکهای اسپم در سال ۲۰۱۲ روی کار آمده است. به عقیده گوگل، این تکنیکها صرفاً راهی میان بر برای افزایش رتبه سایت است و فایدهای برای کاربران نخواهند داشت لذا باید با آن ها مقابله شود. تا قبل از وجود الگوریتم پنگوئن، افراد برای به دست آوردن رتبهای بهتر در نتایج موتورهای جستجو، بدون در نظرگیری کیفیت، از لینکهای متعددی استفاده میکردند.
این الگوریتم با این هدف به کار برده شد که بتوان با بررسی طریقه به دست آوردن لینکها در هر سایتی، متوجه شد که آیا لینکها مرتبط به کار برده شده و باکیفیت و مورد اعتماد هستند یا خیر؟ البته الگوریتم صرفاً برای لینکهای داخلی قابل استفاده بود. این الگوریتم از طریق بررسی و ارزیابی تکنیکهای لینک سازی کلاهسیاه و انکر تکست های بیش از حد بهینهسازی شده متوجه غیرطبیعی بودن برخی لینکها میشود.
الگوریتم مرغ مگس خوار
در سال ۲۰۱۳ بهروزرسانی این الگوریتم از الگوریتم های گوگل برای سئو ارائه شد. در این بهروزرسانی در واقع گوگل تلاش خود را به کار گرفته تا از طریق درک هر چه بهتر محتوای عبارتهای جستجو شده، برای کاربران تجربه کاربری بهتری را به بار آورد. گراف دانش گوگل یک سال قبل از الگوریتم مرغ مگسخوار بهکار گرفته شده و این الگوریتم نسخه بهروزرسانی آن است. در این بهروزرسانی همچنین ویژگی Google Authorship معرفی شد اما استفاده از آن در سال ۲۰۱۴ متوقف شد.
الگوریتم مرغ مگسخوار، برای درک بهتر جستجوها و ارائه نتایج از فرآیند طبیعی زبان همچون مترادفها، نمایهسازی معنایی و دیگر ویژگیها استفاده میکند. این الگوریتم همچنین برای رسیدن به فرآیند جستجوی دقیقتر و هماهنگی هر چه بیشتر محتوای نمایش داده شده در صفحه نتایج جستجو با هدف کاربران، محتواهایی که بیکیفیت هستند و بیش از اندازه از کلمات کلیدی در آن ها استفاده شده را جریمه میکند.
الگوریتم کبوتر
اولین بهکارگیری الگوریتم کبوتر در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد. هدف استفاده از این الگوریتم، هماهنگی الگوریتمهای محلی با الگوریتم هسته است. این الگوریتم به این دلیل مورداستفاده قرار گرفت تا رتبه کسبوکارهای محلی با جستجوی طبیعی زیاد شده و در صفحه نتایج بهتر نمایش داده شوند.
الگوریتم کبوتر در زمان جستجو، به موقعیت مکانی کاربر نیز توجه نموده این امکان را برای کاربران فراهم میکند تا از جستجوی گوگل همچون جستجو در سرویس گوگل مپ یا نقشه گوگل بهره ببرند. به عنوان نمونه کاربر قادر است در هر دو موتور جستجو، به جستجوی عبارت موردنظر خود پرداخته و در هر کدام نتایج یکسانی را مشاهده نماید.
الگوریتم پاندا
این الگوریتم اولین بار در سال ۲۰۱۱ توسط گوگل جهت فیلتر کردن نتایج موتور جستجو به کار گرفته شد. هدف از در نظرگیری این الگوریتم مقابله با سرقت ادبی، محتوای ضعیف و کپی شده، استفاده زیاد از کلمات کلیدی، حجم بالای تبلیغات در مقابل محتوا و نیز سایر مشکلات کیفیتی بود. از سوی این الگوریتم گوگل، جایزههایی برای محتواهای باکیفیت و حرفهای در نظر گرفته شد.
این الگوریتم به هر صفحه وب همچون ارزیابیهای انسانی، یک امتیاز کیفیت داخلی خواهد داد. در واقع این الگوریتم خود را جای یک انسان قرار داده و بر اساس واکنش یک انسان به وب سایت موردنظر، ارزیابی و امتیازدهی را انجام خواهد داد. در نهایت این امتیاز در صفحه نتایج جستجو، برای رتبهبندی وب سایت ها مورداستفاده قرار میگیرد.
الگوریتم موبایل گدون
بهروزرسانی موبایل گوگل که به نام موبایل گدون نیز معروف است در سال ۲۰۱۵ بهکار گرفته شد تا به این ویژگی موبایل فرندلی بودن وب سایت ها تحت عنوان یکی از معیارهای رتبهبندی به رسمیت شناخته شود. این بهروزرسانی، وب سایت های بهینهسازی شده برای موبایل را در اولویت نمایش قرار داده و آن دسته از وب سایت هایی که در این رابطه بهینهسازی نشدهاند را جریمه میکند و حتی گاهی سبب حذف آن ها از صفحه نتایج جستجو خواهد شد. در این الگوریتم نیز گوگل تمام تلاش خود را به کار گرفته تا از این طریق کاربر در زمینه جستجو، احساس بهتری داشته باشد.
طبق نظر گوگل، در جستجوهایی که کاربران در موبایل خود نیز انجام داده نیز باید مرتبطترین و جدیدترین نتایج در وب سایت های بهینهسازی شده برای موبایل یا اپلیکیشن ها را مشاهده کنند. این الگوریتم به جریمه وب سایت هایی خواهد پرداخت که برای نمایش در موبایل ریسپانسیو نیستند و برای وب سایت های موبایل فرندلی رتبههای بالاتری در نظر خواهد گرفت. الگوریتم موبایل گدون صرفاً برای رتبهبندی جستجوها در موبایلها مؤثر هستند.
الگوریتم رنک برین
بهروزرسانی رنگ برین گوگل در واقع بخشی از الگوریتم مرغ مگسخوار است که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. رنگ برین در واقع بخشی از الگوریتم گوگل است که برای درک بهتر هدف جستجوگر و نیز نمایش دقیقترین و مرتبطترین نتایج از یادگیری ماشین بهره میگیرد.
از نظر گوگل، در رتبهبندی، رنگ برین سومین سیگنال مهم محسوب میشود. بر اساس نظر متخصصین سئو، این الگوریتم از طریق ارزیابی واکنش کاربران به نتایج جستجو، نتایج را طبق این واکنش، رتبهبندی خواهد نمود. از این رو زمانی که چندین بار یک عبارت خاص را جستجو میکنید هر بار گوگل نتایج متفاوتی را به شما نشان خواهد داد.
الگوریتم افزایش طول اسنیپت
بهکارگیری بهروزرسانی افزایش طول اسنیپت در سال ۲۰۱۷ انجام شد. طی این بهروزرسانی، طول بخش توضیحات متا از ۱۵۵ کاراکتر به ۳۰۰ کاراکتر افزایش یافت. این بهروزرسانی جهت فراهم کردن امکان ارائه توضیحات قویتر برای صفحات وب و نیز کمک به افراد جستجو کننده جهت درک بهتر محتوای نتایج و ارتباط آن ها با هدف جستجو بهکار گرفته شد.
الگوریتم موبایل فرست ایندکس
بهروزرسانی الگوریتم موبایل فرست ایندکس در سال ۲۰۱۸ در جهت بهبود رتبه وب سایت های بهینهسازی شده برای موبایل صورت گرفت. بر اساس نظر گوگل، در گذشته افراد برای خزش یا کراول کردن صفحات، نمایهگذاری یا ایندکس کردن، سیستمهای رتبهبندی از نسخه دسکتاپ محتوای صفحات وب برای کاربران با مشکل همراه بود، از این رو الگوریتم موبایل فرست ایندکس سبب شده تا با استفاده از نسخه موبایل صفحات وب برای ایندکس کردن و رتبهبندی بتوان به کاربران موبایل کمک کرد تا نتایج موردنظر خود را برای جستجوها بیابند.
در این بهروزرسانی، گوگل بیشتر محتوای وب سایت ها را طبق نسخه موبایل ایندکس خواهد نمود. این الگوریتم صرفاً روی اولویت ایندکس شدن وب سایت ها مؤثر است و کاری به رتبهبندی آن ها نخواهد داشت. اما به طبع رتبهبندی وب سایت ها نیز به صورت غیرمستقیم تغییر پیدا میکند.
طبق عقیده گوگل، برای داشتن عملکرد بهتر در نتایج جستجوهای کاربران موبایل، برخورداری از محتوای بهینهسازی شده برای موبایل بسیار مؤثر خواهد بود. اما طبق معیارهای دیگر الگوریتم، در صورت مرتبط بودن محتوای وبسایتی با بارگذاری آهسته یا بهینهسازی نشده برای موبایل با هدف جستجو، احتمال نمایش آن توسط گوگل به کاربر وجود خواهد داشت.
الگوریتم مدیک
از نظر گوگل، سومین، مهمترین و وسیعترین بهروزرسانی الگوریتم های گوگل برای سئو در سال ۲۰۱۸، بهروزرسانی الگوریتم مدیک گوگل است. این الگوریتم تأثیر خود را در صنایع مرتبط با سلامت و بهداشت نشان خواهد داد و علت نامگذاری آن نیز همین است. البته طبق نظر متخصصین سئو، الگوریتم مدیک، یک بهروزرسانی دیگر با هدف رفع مشکلات محتوایی همچون سرعت بارگذاری کم، تگهای عنوان غیردقیق، تجربه کاربری بد و نیز محتوای بیکیفیت و کپی میباشد.
این الگوریتم برعکس دیگر به روز رسانی های این فهرست، صرفاً یک نوع محتوا را مورد هدف قرار نداده و به بخشی از الگوریتم هسته گوگل تبدیل نشد. در مورد این بهروزرسانی، گوگل اطلاعیهای رسمی ارائه داده و عنوان نمونه است که صرفاً برای اصلاح صفحات با عملکرد بد، باید بر تولید محتوای عالی متمرکز شد. به مرور زمان این کار احتمال داشته منجر به دریافت رتبه بهتر در مقایسه با دیگر صفحات مرتبط شود.
الگوریتم برت
برای درک بهتر زبان جستجوی کاربران در سال ۲۰۱۹ بهروزرسانی الگوریتم برت به کار برده شد. عملکرد این الگوریتم همچون رنگ برین است اما نمیتوان آن را جایگزین رنگ برین دانست بلکه در کنار آن مورداستفاده قرار میگیرد. برت جزو مهمترین به روز رسانی های الگوریتم های گوگل برای سئو است. گوگل در مورد این الگوریتم بیان کرده که برت در زمینه درک جستجوها یک بهبود بزرگ محسوب میشود.
در کل این الگوریتم به کاربران کمک کرده تا طبق جستجوی خود، به اطلاعات مفید و دقیقی دست پیدا کنند. کاربران با وجود این الگوریتم قادر به درک نشانههای بیشتری از عبارات جستجو شده هستند و گوگل به کمک آن صرفاً به کلمات ربط یا طرز نوشتن عبارات برای فهم پرسشها بسنده نمیکند.
جدیدترین الگوریتم های گوگل برای سئو
پیش از این نیز گفتیم که الگوریتم های گوگل برای سئو مدام با تغییر همراه هستند و حتی امکان تغییرات روزانه در آن ها وجود خواهد داشت. لذا یک سئوکار حرفهای باید به خوبی با تمامی این تغییرات آشنایی داشته باشد. در ادامه جدیدترین تغییرات الگوریتم گوگل در سال ۲۰۲۱ آورده شده است:
الگوریتم اسپم
در آخرین بهروزرسانی الگوریتم در سل ۲۰۲۱ گوگل لینکهای داخلی و خارجی وبسایت ها را بررسی خواهد نمود. این بهروزرسانی در واقع با هدف بیاثر کردن لینکهایی با منابع اشتباه یا ضعیف روی کار آمده است. از این رو باید توجه ویژهای به پروسه لینک سازی و بک لینک گرفتن داشت و حتماً مطمئن شوید که لینکهای اسپم از وبسایت حذف شدهاند.
الگوریتم هسته گوگل
الگوریتم هسته گوگل نیز در سال ۲۰۲۱ بهروزرسانی شده است. البته در این بهروزرسانی صرفاً یک آپدیت کلی جهت بهبود نتایج جستجوها در نظر گرفته شده است.
الگوریتم تجربه صفحه
تجربه صفحه نیز با هدف در نظرگیری تجربه کاربر در صفحه به عنوان بخشی از سیستم رتبهبندی، در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۱ بهروزرسانی شد.
کلام آخر در مورد الگوریتم های گوگل برای سئو
در این مطلب مهمترین و نیز جدیدترین الگوریتم های گوگل برای سئو معرفی شدند. شما به عنوان یک سئوکار حرفهای بایستی همواره از این الگوریتمها مطلع بوده و بر اساس آن ها بهینهسازی سایت موردنظر را انجام دهید. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. در صورتی که تمایل دارید دانش خودتان را در زمینه به روز کنید پیشنهاد میکنیم با مراجعه به لینک زیر آموزش اصول سئو فرادرس را دریافت کنید: