متادیتا چیست
متادیتا در لغت به معنی ابر داده است اما تعریف کاربردی آن، دیتا درمورد دیتا یا اطلاعاتی درمورد اطلاعات است. یک فایل اچ تی ام ال شامل اطلاعات یا دیتا است و متادیتا اطلاعاتی درمورد این اطلاعات موجود در فایل html است. در هر صفحه html متادیتا شامل موارد زیر است که باید داخل تگ head آورده شوند:
- تگ title
- تگهای meta
- تگهای لینک link
- تگهای script
- تگ style
- تگ base
مقصد نهایی این متادیتاها موتورهای جستجو و مرورگر هاست. متادیتاها چون اطلاعاتی از صفحه را به مرورگرها و موتورهای جستجو ارائه میکنند، دارای اهمیت بسیاری هستند.
اگر نیاز به اطلاعات کافی درمورد همه این تگها و به صورت یک مقاله جامع دارید، شما را به مطالعه مقاله آموزش HTML دعوت میکنم.
معرفی تگ head
تگ head به تنهایی اگر شامل متادیتاها نباشد عملا هیچ ارزشی ندارد. اعتبار این تگ به تگهایی است که در داخل آن استفاده میشود. تنها تگهایی چون <title>, <meta>, <style>, <link>, <base>و <script> میتوانند در این تگ حضور داشته باشند. در واقع این تگ، ظرفی است برای نگهداری تگهای گفته شده. اهمیت متادیتاها در نزد مرورگرها، موجب مهم شدن این تگ گردیده است. این تگ درمورد اطلاعات بسیاری با مرورگرها و جستجوگرها حرف میزند. مثلا نام نویسندهای که سند را نوشته، استایلهای عناصر فایل، آدرس فایلهای css و javascript و…
اهمیت تگ head
موتورهای جستجو نظیر گوگل، رباتهایی دارند که در بین صفحات html میخزند و به جستجو و سیر و سیاحت در آنها میپردازند. این رباتها اولین موردی که پیدا میکنند و به آن اهمیت میدهند متا دیتاهای یک صفحه هستند و چون تگ head در برگیرنده این ابرداده هاست، پس اولین مکان گشت رباتها به شمار میرود.
واضح است که هر صفحهای که شامل متادیتاهای قوی و کامل در این تگ است، میتوانند رتبه بهتری در نتایج پیدا کنند. این پروسه را سئو میگویند. به عبارتی طراحی و تدوین یک head کامل و قدرتمند، اولین گام شما در سئو محسوب میشود.
کاربرد تگ head
تگ head و تگهای داخل آن، به غیر از title در نمایشگر مشاهده نمیشوند. به عبارتی نباید در این تگ از عکس یا ویدیو یا تگ پاراگراف و غیره استفاده نمایید. این تگ متعلق به مرورگر و موتورهای جستجوست. محل این تگ پس از تگ <html> و درست قبل از تگ <body> است. به عبارتی این تگ سومین تگ شما در یک سند اچ تی ام ال است. (اگر تگ doctype نیز به عنوان تگ شمرده شود) لطفا به مثال زیر توجه بفرمایید :
<!DOCTYPE html> <html> <head> <title>Page Title</title> <style> body {background-color: powderblue;} h1 {color: red;} p {color: blue;} </style> <link rel="stylesheet" href="mystyle.css"> <meta charset="UTF-8"> <meta name="description" content="Free Web tutorials"> <meta name="keywords" content="HTML,CSS,XML,JavaScript"> <meta name="author" content="John Doe"> <script> function myFunction() { document.getElementById("demo").innerHTML = "Hello JavaScript!"; } </script> </head> <body> The content of the document...... </body> </html>
در این مثال مکان این تگ و تگهایی که اجازه حضور در داخل آن را دارند به وضوح نشان داده شدهاند.
تفاوت در HTML4 و HTML5
تفاوت آنچنانی در این دو نسخه از لحاظ تگ head وجود ندارد. تنها تفاوت در خاصیت ویژه profile است که در نسخه پنجم html حذف گردیده است. این خصوصیت در html4 مقدارش برابر یک url بود. به علت حذف آن از نسخه جدید، بهتر است درمورد آن بحث نکنیم.
خصوصیتهای تگ head
این تگ از تمامی ویژگیهای عمومی اچ تی ام ال نظیر class, style, id و غیره پشتیبانی میکند.
رویدادهای تگ head
این تگ از تمامی رویکردهای عمومی html نظیر onclick, onmousemove, onmouseup و .. پشتیبانی میکند.
پشتیبانی مرورگر ها از تگ head
نام مرورگر | |||||
پشتیبانی میکند؟ | بله | بله | بله | بله | بله |
همانگونه که از جدول پیداست، تمامی مرورگرها از این تگ حیاتی پشتیبانی میکنند.
منابع:
https://www.w3schools.com/html/html_head.asp
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Learn/HTML/Introduction_to_HTML/The_head_metadata_in_HTML