اگر شما اطلاعات دقیقی راجع به این موضوعات داشته باشید، بهترین زمان برای اطلاع رسانیها را راحتتر انتخاب میکنید و زمانبندی مناسبی برای تقویم انتشار خود تنظیم خواهید کرد. سپس میتوانید با بررسی و تحلیل دادهها، شبکه خود را به بهترین شکل ممکن راه اندازی و اداره کنید. ما در این مقاله قصد داریم که به طور ویژه در مورد اینستاگرام و بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام صحبت کنیم تا بتوانیم محتوای خود را در زمان مناسبی منتشر کرده و از دیده شدن پستها مطمئن شویم. البته این موضوع برای هر کسب و کاری ممکن است متفاوت باشد اما با بررسی آمار و طبق تجربه میتوان به نکات قابل توجهی دست پیدا کرد.
بهترین زمان پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی
هر پلتفرم اجتماعی بسته به اهداف، نوع محتوا و مخاطبانش، ویژگیهای خاص خود را دارد. اگر به این نتیجه رسیدهاید که در یکی از این پلتفرمها تعامل با شما مناسب نیست، اهداف و KPI های کلی خود را دوباره بررسی کنید. البته، دانستن اینکه مخاطبان در چه روزهایی بیشترین مشارکت و تعامل را با شما دارند، به شما کمک میکند که به آن اهداف نزدیک شوید.
در حالت کلی وقتی دادهها را برای هر شبکه اجتماعی به صورت جداگانه بررسی کنید، متوجه خواهید شد که بیشترین زمان تعامل سهشنبه، چهارشنبه و پنجشنبه در ساعت ۹ یا ۱۰ صبح بوده است. این آمار طبق استفاده کاربران در سراسر دنیا به دست آمده است. این موضوع هم تقریباً ثابت شده که در اکثر پلتفرمها از جمله فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین، صبح روزهای وسط هفته، زمان مناسبی برای پست گذاشتن و انتشار محتوا است.
با این حال، انتخاب زمان مناسب برای پست گذاشتن در شبکههای اجتماعی، به عوامل متعددی بستگی دارد و هر شبکه در طول هفته و در زمانهای متفاوت، بازخوردهای مختلفی را از خود نشان میدهند و نتایج متفاوتی در پی دارند. بنابراین قبل از برنامهریزی پستها باید فاکتورهای دیگری را هم لحاظ کنید. برای آشنایی بیشتر با رفتار مخاطبان در شبکههای اجتماعی و نکات کاربردی برای بازاریابی، میتوانید آموزشهای فرادرس را مشاهده کنید:
بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام
آیا در حالت کلی، بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام وجود دارد؟
با توجه به الگوریتمهای جدید اینستاگرام که به پستهای جدیدتر اولویت نمایش میدهد، ارسال پست در زمانی که فالوورهای شما آنلاین هستند بسیار مهم است. این بدان معناست که اگر همه چیز برابر باشد، پست جدیدتر نسبت به پستهای قدیمی، در فید خبری (newsfeed)، بالاتر نمایش داده میشود. طبق آنچه که در تصویر فوق میبینید:
- بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام: دوشنبهها ساعت ۱۱ صبح، سهشنبهها و چهارشنبهها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱ بعد از ظهر، پنجشنبه و جمعهها ۱۰ تا ۱۱ صبح
- بهترین روزهای هفته برای انتشار پست در اینستاگرام: سه شنبه و چهارشنبه
- بدترین روز برای پست گذاشتن در اینستاگرام: یکشنبه ها
با نگاهی به این آمار متوجه خواهید شد که کاربران اینستاگرام، بیشترین احتمال تعامل و ارتباط با محتوا را در اواسط ساعات کاری و در روزهای وسط هفته دارند که خب تا حدودی منطقی هم به نظر میرسد. در واقع این ساعتها زمان مناسبی برای استراحت، مرور اخبار و لایک کردن و کامنت گذاشتن است. بر اساس همین نتایج، آخر هفتهها معمولاً بدترین روزها برای انتشار پست هستند و کاربران تمایل زیادی برای تعامل و بازدید از اینستاگرام ندارد.
به نظر میرسد که افراد در این روزها بیشتر به اموری مثل تفریح و پیک نیک رفتن با خانواده میپردازند و دوست دارند در دنیای واقعی زندگی کنند تا اینکه وقت خود را در فضای مجازی سپری کنند. اگر قصد دارید بیش از یکبار در هفته پست منتشر کنید، نگاهی به تصویر زیر بیندازید تا بهترین زمان پست گذاشتن در اینستا برای هر روز هفته را مشاهده کنید:
اگر بخواهیم اطلاعات این جدول را برای روزهای هفته در ایران متناسب کنیم، احتمالا به این ترتیب خواهد شد:
- روز شنبه: ساعت ۱۲ ظهر
- روز یکشنبه: ساعت ۹ صبح
- روز دوشنبه: ساعت ۱۱ صبح
- روز سه شنبه: ساعت ۱۱ صبح
- روز چهارشنبه: ساعت ۲ بعد از ظهر
- روز پنج شنبه: ساعت ۹ صبح
- روز جمعه: ساعت ۷ بعد از ظهر
اگر به تازگی در اینستاگرام شروع به کار کردهاید و اطلاعاتی از گذشتهی پیج خود و بینشی از فعالیت مخاطبان ندارید، سعی کنید در ساعتهای ذکر شده، پست منتشر کنید. همانطور که پیج شما در حال رشد و پیشرفت است، توصیه میکنیم تقویم انتشار پستهای خود را به گونهای تنظیم کنید که با الگوی فعالیت مخاطبان شما مطابقت داشته باشد.
چگونه بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام را برای پیج خود پیدا کنیم
برای این کار باید پستهای قبلی را که در صفحه خود منتشر کردهایم بررسی کنیم و با توجه به دادههای به دست آمده، تصمیم بگیریم که با همین استراتژی فعلی ادامه دهیم یا اینکه نیاز به تغییراتی در زمان انتشار محتوا و نوع اشتراک گذاری داریم. به طور کلی باید از عملکرد گذشته به عنوان راهنما استفاده کنیم و پست گذاشتن را به زمانی که مخاطبان ما آنلاین هستند، موکول کنیم. اگر بعد از انجام این کار، بازخورد مدنظر را نگرفتیم، پس باید زمانهای مختلف را برای پست گذاشتن آزمایش کنیم.
فراموش نکنید که تقویم محتوایی اینستاگرام، همانند استراتژیهای بازاریابی، باید داده محور باشد و بر اساس آمار تنظیم شده باشد. در این قسمت، برخی از آمارهای کلیدی اینستاگرام را بیان میکنیم که در تعیین استراتژی مناسب، به شما کمک میکند:
- معمولاً کسب و کارها به طور میانگین روزی یک پست را در صفحه اینستاگرام خود منتشر میکنند.
- میانگین نرخ تعامل یک پست در یک پیج تجاری (business account)، حدود ۰.۹۶ درصد است.
- مردم در هر روز حدود ۳۰ دقیقه از وقت خود را در اینستاگرام سپری میکنند.
- هر بازدید از اینستاگرام (سر زدن به اینستاگرام توسط هر شخص)، حدود ۶ دقیقه و ۳۵ ثانیه طول میکشد.
- ۶۳ درصد از کاربران حداقل یک بار در روز اینستاگرام خود را چک میکنند.
- ۴۲ درصد از کاربران چندین بار در روز اینستاگرام خود را چک میکنند.
نکاتی برای یافتن بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام
در ادامه یکسری نکات درمورد بهترین تایم گذاشتن پست در اینستاگرام را توضیح میدهیم که رعایت آنها میتواند در افزایش نرخ بازدید و مخاطبین پیج اینستاگرام شما مفید باشند.
پست هایی که عملکرد بهتری داشتند را بررسی کنید
در ابتدا باید این موضوع را برای خودتان مشخص کنید که چه هدفی را دنبال میکنید: آگاهی از برند (awareness) یا تعامل (engagement)؟ رویکرد شما در برنامه ریزی برای انتشار پستهای اینستاگرام، تعیین کننده است.
باید بررسی کنید که در گذشته کدام یک از پستهای شما بازخورد بالایی داشتهاند؟ چه زمانی آنها را پست کردید؟ آیا این پستها با پستهایی که صرفاً لایک شدهاند، متفاوت بودهاند؟ اعداد و ارقام جذابترین پستهای شما، چه چیزی را نشان میدهد؟ پستهای ویدئویی بیشتر دیده شدهاند یا پستهای چند اسلایدی؟ توصیه میکنیم حتماً به آمار موجود در بخش insights مراجعه کنید چرا که تجزیه و تحلیل این آمار، بهترین منبع راهنمای شماست.
بررسی کنید که مخاطبان شما چه زمانی بیشتر آنلاین و فعال هستند
در مرحله بعد به سایر پارامترها توجه کنید تا مشخص شود چه زمانی فالوورهای شما پستهای اینستاگرام را مشاهده میکنند. در این مرحله باید شناخت خوبی از مخاطبان خود به دست آورده باشید.
زمانی را که رقبای شما در حال ارسال پست هستند، بررسی کنید
بسته به کسب و کار شما، شاید رقبا هم در حال تست و محاسبات مشابهی هستند و امور یکسانی مانند فعالیتهای شما انجام میدهند که این هیچ مشکلی ندارد ولی شما نباید هر کاری دیگران انجام میدهند را تکرار کنید. به عنوان مثال بسیاری از برندها در ساعات نیمه شب (۰۰:۰۰) پست منتشر میکنند که باید از این مورد اجتناب کرد.
در محدوده زمانی مورد علاقه مخاطبان خود، پست منتشر کنید
اگر مخاطب جهانی در سراسر دنیا دارید، ممکن است نیاز باشد تا در ساعت ۳ صبح پست بگذارید. بنابراین میتوانید از برنامهای که پستها را خودکار منتشر میکند استفاده کنید تا مطمئن شوید که محتوا در زمان مناسب انتشار یافته است.
نظارت داشته باشید و منظم عمل کنید
بهینهسازی پستهای اینستاگرام برای موفق شدن، کار زیادی میطلبد که بررسی آمار در واقع یکی از سادهترین راهها است. هر هفته به آمار پستها نگاه کنید تا ببینید چه تغییراتی میتواند به عملکرد بهتر کمک کند. نکته دیگر اینکه زمان پست گذاشتن را هر از گاهی تغییر دهید چرا که رفتار و عادات مخاطبان تغییر میکند. تقویمی تنظیم کنید تا به طور منظم نتایج را مرور کرده و اصلاحات جدیدی انجام دهید.
در بلندمدت به طور مداوم نمایش داشته باشید.
وقتی مخاطبان شما عادت میکنند برند شما را در فید (feed) خود ببینند، از محتوای شما لذت میبرند و با آن تعامل برقرار میکنند. حفظ حضور شما در اینستاگرام، به ایجاد اعتبار، اعتماد و تعامل با مخاطبان شما کمک میکند و این در الگوریتم اینستاگرام هم نادیده گرفته نمیشود و موجب بیشتر دیده شدن شما خواهد شد.
اینستاگرام در طی سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رشد چشمگیری داشته تا جایی که تا اوایل سال ۲۰۲۲ به ۲ میلیارد کاربر ماهانه رسیده است. اگر چه رقابت برای انتشار محتوای ویدیویی در پلتفرم TikTok هم به سرعت در حال رشد است اما قدرت ماندگاری اینستاگرام را نمیتوان انکار کرد به ویژه اینکه روز به روز ویژگیهای جدیدی را ارائه میکند و قابلیتهای موجود را بهبود میدهد. از جمله همین موارد میتوان به شکل جدید انتشار ویدئوهای اینستاگرام اشاره کرد که امکان انتشار ویدیوهای ۶۰ دقیقهای را هم در دسترس کاربران قرار داده است. همچنین با قابلیت Reels ایجاد و انتشار ویدئوها آسانتر شده است.
بهترین زمان انتشار Reels در اینستاگرام
اگر به دنبال افزایش فالوورها و تعامل با مخاطبان اینستاگرام هستید، انتشار Reels در هر زمان دلخواهی از روز، کار بیهودهای است. دادهها نشان میدهد که Reels میتواند تا ۳ برابر بیشتر از ویدیوهای معمولی اینستاگرام، تعامل ایجاد کند که بهترین زمان برای انتشار آن، ساعت ۹ صبح و ۱۲ ظهر روزهای دوشنبه تا پنجشنبه است.
اینستاگرام پلتفرمی برای معرفی و آگاهی از برندها، فروش محصولات، ارائه خدمات و اشتراک گذاری اخبار است و بستر مناسبی برای کسب و کارها ایجاد کرده است تا فعالیت خود را گسترش دهند. از آنجایی که این پلتفرم بر اساس اشتراک گذاری عکس و فیلمهای با کیفیت ساخته شده است، منطقی است که صفحه اینستاگرام خود را ارتقا دهید تا قابلیتهای تجاری و بیزینسی را هم شامل شود. فراموش نکنید که ۴۴ درصد از کاربران آنلاین، در طول هفته محصولات مورد نیاز خود را از اپلیکیشن و شبکههای اجتماعی خرید میکنند.
با توجه مواردی که ذکر شد، اگر مخاطبان هدف هر کسب و کاری در این پلتفرم حضور دارند، نادیده گرفتن اینستاگرام، اشتباه بزرگی است. چرا که میتواند از این پلتفرم برای معرفی و نمایش محصولات یا خدمات خود استفاده کند و با انتشار محتوای جذاب، فالوورهای زیادی را جذب کند.
نتیجه گیری در مورد بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام
اگر به دنبال ارتقا استراتژی بازاریابی صفحه اینستاگرام خود هستید، از بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام برای تبلیغات و انتشار محتوا استفاده کنید. اما نکته مهمتر این است که اهداف خود را برای استراتژی بازاریابی اینستاگرام روشن کنید. آیا اهداف خاصی در مورد ایجاد آگاهی و تعامل بیشتر دارید؟
پستهای شما در گذشته در چه زمانی موفقتر بودهاند؟ میتوان گفت که پستهای قبلی شما که بازخورد خوبی از خود به جای گذاشتهاند، راهنمای کلیدی برای انتشار محتوا خواهند بود و باید از نتایج آنها استفاده کرد. حال اگر قصد دارید کسب و کار خود را در اینستاگرام رونق دهید، آموزشهای فرادرس که در این زمینه منتشر شده است، میتواند کمک کننده باشد: