الگوریتم جدید Google چیست؟
الگوریتم جدید Google چیست؟
قبل از پرداختن به الگوریتم جدید Google حتماً متوجه هستید الگوریتم های Google یک سیستم پیچیده است که برای بازیابی داده ها از فهرست جستجوی آن استفاده می شود و فوراً بهترین نتایج ممکن را برای یک پرس و جو ارائه می دهد. موتور جستجو از ترکیبی از الگوریتم ها و سیگنال های رتبه بندی متعدد برای ارائه صفحات وب رتبه بندی شده توسط ارتباط در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) استفاده می کند. SERP مخفف search engine results pages می باشد.
در سال های اولیه، گوگل فقط تعداد معدودی از به روزرسانی های الگوریتم های خود را انجام می داد ولی اکنون ، Google هر ساله هزاران تغییر در الگوریتم های خود ایجاد می کند. اکثر این به روزرسانی ها تا حدودی اندک هستند. اما، تاثیر خود را در نهایت بر روی SERP یا صفحات نتایج گوگل می گذارند. گوگل از عنوان های خاصی برای الگوریتم های خود استفاده می کند در زیر برخی از این الگوریتم ها نام برده شده اند.
- Fred
- Intrusive Interstitials Update
- Mobilegeddon
- RankBrain
- Panda
- Penguin
- Hummingbird
- Pigeon
- Payday
- (EMD (Exact Match Domain
- Page Layout Algorithm
در ادامه الگوریتم جدید Google، در بهروزرسانی و تازه کردن الگوریتم Google را برای متخصصان سئو که مایل به درک هر یک از این تغییرات هستند، گردآوری کردهایم.
بروز رسانی October 25, 2019
در این بروز رسانی گوگل، الگوریتم جدید را بر اساس اعلامیه BERT اعلام کرد و آن را بزرگترین تغییر جستجوی گوگل در 5 سال گذشته نامید. بر این اساس Google برای درک بهتر نمایش داده های جستجو از مدل های BERT استفاده می کند. گوگل گفته است این تغییر در هر دو رتبه بندی جستجو و همچنین قطعه های برجسته و BERT (که مخفف نمایندگی های رمزگذار Bidirectional از ترانسفورماتورها است) در 10 درصد از جستجوهای انگلیسی در ایالات متحده استفاده می شود.
بروزرسانی BERT بر روی 10% از جستجوها تاثیر می گذارد. BERT آپدیت بسیار مهم گوگل است. طبق گفته ی گوگل، این بروزرسانی بر روی جستجوهایی تاثیر می گذارد که به context (متن) بستگی دارند. بنابر گفته گوگل این پیشرفت ها و بروز رسانی ها به بهبود درک زبان به خصوص برای جستجوها و گفتگوهای محاوره کمک می کند.
در واقع آپدیت BERT گوگل کمک می کند تا جستجوهایی که انجام می شود، بهتر درک و فهمیده شود و نتایجی که به نمایش در می آید، مناسب ترین و بهترین مواردی باشند که می توان برای یک جستجو در یک زبان خاص ارائه نمود. به خصوص برای نمایش جستجوهای طولانی تر یا جستجوهایی که در آن کلماتی مانند “برای” یا “به” اهمیت معنای مهمی دارند، BERT در هدف جستجو تاثیر خواهند گذاشت. بر اساس بروز رسانی BERT، موتور جستجو قادر خواهد بود تا کلمات موجود در جستجو شما را بفهمد و شما بتوانید به طبیعی ترین شکل ممکن به دنبال مطلبی که می خواهید، بگردید.
مفهوم الگوریتم BERT چیست؟
بیل اسلاوسکی، یکی از برترین متخصصین سئو، BERT را چنین توصیف کرد: “آپدیت Bert یک رویکرد پردازش زبان محاوره است که می تواند برای متن های بسیار طولانی مورد استفاده قرار بگیرد. این آپدیت به مواردی از جمله شناسایی موجودیت، بخشی از تگ های گفتار و پاسخگویی به سؤالات را انجام می دهد. آپدیت Bert به گوگل کمک می کند تا متن زبان محاوره جستجوها را درک کند. گوگل این فناوری را به صورت open-sourced ارائه داده است.”
الگوریتم Bert یک الگوریتم مرتبط با پردازش زبان محاوره می باشد. همچنین به موتور جستجو اعلام می کند که یک کلمه در یک متن با چندین حروف غیر مرتبط، در آن متن چه معنا و مفهومی می تواند داشته باشد.
الگوریتم BERT و سئو داخلی سایت
Dawn Anderson، متخصص الگوریتم جستجو در پاسخ به سوال “منظور از سئو چیست؟”، اینگونه پاسخ داد که سئو به افرادی که مطالب ضعیفی در سایت خود ارائه می دهند، کمکی نمی کند. طبق گفته وی آپدیت BERT در واقع 11 شاخص مهمی که در مورد زبان محاوره وجود دارد را تقویت و آنها را بهبود می بخشد. این بروز رسانی می تواند بر درک انسان ها نیز غلبه کند؛ چرا که ممکن است یک انسان، ساعت ها به یک سخنرانی گوش کرده و متوجه چیزی نشوند؛ زبان شناسان همیشه در مورد مسائل مربوط به عبارات گفتگو، بحث های زیادی کرده اند.
حال اگر تمرکزی که بر یک صفحه سایت وجود دارد، قابل قبول نباشد، تکلیف چیست؟ در بسیاری از موارد مشاهده کرده ایم که انسان ها وقتی از کسی چیزی می شنوند، از او درخواست می کنند تا دوباره حرف خود را تکرار کند. در روند کاری موتورهای جستجو، ضمایر همیشه مشکل هایی را به وجود آورده اند. BERT به این قضیه کمک زیادی کرده است و در حقیقت متن هایی که ماهیت دو یا چندگانه داشته اند، ارتقا پیدا کرده اند.
به هر حال هنوز کارهای زیادی برای متخصصین سئو وجود دارد که می بایست انجام دهند؛ چون ما نیاز داریم روی اهمیت و کاربرد ساختارهای تمیز تاکید کنیم. به عنوان مثال، داده های ساختار نیافته به داده های ساختار یافته تبدیل شوند و یا اینکه از نشانه هایی خاص مانند لینک های داخلی باید در صفحاتی که محتوای کمی دارند، استفاده نمود.
کلمات جستجو شده با BERT
بروز رسانی BERT گوگل، نحوه ی درک گوگل از جستجوها را بهبود می بخشد. در واقع آپدیت BERT جستجو را بهبود می بخشد نه صفحات سایت های مختلف را. با این حال، همانطورکه Dawn گفت، سئو داخلی سایت،اهمیت بیشتری نسبت به پیدا می کند. ادمین های وبسایت ها باید با استفاده از روش های بسیار دقیق و کاربردی، از عبارت های کلیدی در متن محتوای خود استفاده کنند. چرا که آپدیت BERT نمی تواند به محتوای نامناسب و درهم برهم کمک کند.
Dawn Anderson اظهار کرد:
” آپدیت BERT مانند یک افزونه ووردپرس می باشد که یک نقطه شروع محسوب می شود و هر فرد می تواند آن را شخصی سازی کند و ویژگی ها آن را بهبود ببخشد.
کلمه “rose” چندین معنا دارد اما دقیقاً تمام این معانی برای یک کلمه است. متن باید کلمه مورد نظر را همراهی کند، در غیر اینصورت کلمه هیچ معنی نخواهد داشت.”
یک مثال از کارکرد الگوریتم
همانطور که میبینید در زبان فارسی هم موتور جستجو رابطه کلمه تهران و تبریز را متوجه نمیشود و مفهوم سفر تهران به تبریز را درک نمیکند. برای همین در بیشتر نتایج به جای «تهران به تبریز»، اطلاعات «سفر به تبریز» را لیست میکند.
احتمال این وجود دارد که با گسترش الگوریتم Bert، دیگر بحث نیمفاصله گذاشتن یا نگذاشتن در متنهای فارسی خاتمه پیدا کند و گوگل خودش بتواند نیمفاصله در زبان فارسی را تشخیص دهد و بفهمد و در پایان بهتر است به جای ایجاد عبارات طولانی و استفاده از توانایی گوگل در درک بهتر متن، مطالبی تهیه کنید که تمرکز بیشتری روی موضوع داشته باشند تا ترافیک بیشتری به همراه داشته باشید.
درباره امین جلیل زاده رزین
پایه گذار و موسس وب سایت آموزشی پی استور، مدرس دانشگاه فنی و حرفه ای، برنامه نویس و تحلیل گر سیستم، پژوهشگر در حوزه الگوریتم های ابتکاری، فرا ابتکاری، یادگیری ماشین، شبکه و پایگاه داده. ایشان در زبان های برنامه نویسی متعدد، نظیر ++C، سی شارپ، PHP ،Java، متلب MATLAB و Python تسلط و سابقه تدریس فعال دارند.