الگوریتم جدید Google چیست؟
در سالهای اولیه، گوگل فقط تعداد معدودی از به روزرسانیهای الگوریتمهای خود را انجام میداد ولی اکنون ، Google هر ساله هزاران تغییر در الگوریتمهای خود ایجاد میکند. اکثر این به روزرسانیها تا حدودی اندک هستند. اما، تاثیر خود را در نهایت بر روی SERP یا صفحات نتایج گوگل میگذارند. گوگل از عنوانهای خاصی برای الگوریتمهای خود استفاده میکند در زیر برخی از این الگوریتمها نام برده شدهاند.
- Fred
- Intrusive Interstitials Update
- Mobilegeddon
- RankBrain
- Panda
- Penguin
- Hummingbird
- Pigeon
- Payday
- (EMD (Exact Match Domain
- Page Layout Algorithm
در ادامه الگوریتم جدید Google، در بهروزرسانی و تازه کردن الگوریتم Google را برای متخصصان سئو که مایل به درک هر یک از این تغییرات هستند، گردآوری کردهایم.
بروز رسانی October 25, 2019
در این بروز رسانی گوگل، الگوریتم جدید را بر اساس اعلامیه BERT اعلام کرد و آن را بزرگترین تغییر جستجوی گوگل در ۵ سال گذشته نامید. بر این اساس Google برای درک بهتر نمایش داده های جستجو از مدلهای BERT استفاده میکند. گوگل گفته است این تغییر در هر دو رتبه بندی جستجو و همچنین قطعههای برجسته و BERT (که مخفف نمایندگیهای رمزگذار Bidirectional از ترانسفورماتورها است) در ۱۰ درصد از جستجوهای انگلیسی در ایالات متحده استفاده میشود.
بروزرسانی BERT بر روی ۱۰% از جستجوها تاثیر میگذارد. BERT آپدیت بسیار مهم گوگل است. طبق گفتهی گوگل، این بروزرسانی بر روی جستجوهایی تاثیر میگذارد که به context (متن) بستگی دارند. بنابر گفته گوگل این پیشرفتها و بروز رسانیها به بهبود درک زبان به خصوص برای جستجوها و گفتگوهای محاوره کمک میکند.
در واقع آپدیت BERT گوگل کمک میکند تا جستجوهایی که انجام میشود، بهتر درک و فهمیده شود و نتایجی که به نمایش در میآید، مناسبترین و بهترین مواردی باشند که میتوان برای یک جستجو در یک زبان خاص ارائه نمود. به خصوص برای نمایش جستجوهای طولانیتر یا جستجوهایی که در آن کلماتی مانند “برای” یا “به” اهمیت معنای مهمی دارند، BERT در هدف جستجو تاثیر خواهند گذاشت. بر اساس بروز رسانی BERT، موتور جستجو قادر خواهد بود تا کلمات موجود در جستجو شما را بفهمد و شما بتوانید به طبیعی ترین شکل ممکن به دنبال مطلبی که میخواهید، بگردید. برای داشتن ارائهای کاربردی و مفید در زمینه الگوریتمهای گوگل میتوانید نگاهی به فایل موجود در لینک زیر بیندازید.
مفهوم الگوریتم BERT چیست؟
بیل اسلاوسکی، یکی از برترین متخصصین سئو، BERT را چنین توصیف کرد: “آپدیت Bert یک رویکرد پردازش زبان محاوره است که میتواند برای متنهای بسیار طولانی مورد استفاده قرار بگیرد. این آپدیت به مواردی از جمله شناسایی موجودیت، بخشی از تگ های گفتار و پاسخگویی به سؤالات را انجام میدهد. آپدیت Bert به گوگل کمک میکند تا متن زبان محاوره جستجوها را درک کند. گوگل این فناوری را به صورت open-sourced ارائه داده است.”
الگوریتم Bert یک الگوریتم مرتبط با پردازش زبان محاوره میباشد. همچنین به موتور جستجو اعلام میکند که یک کلمه در یک متن با چندین حروف غیر مرتبط، در آن متن چه معنا و مفهومی میتواند داشته باشد.
الگوریتم BERT و سئو داخلی سایت
Dawn Anderson، متخصص الگوریتم جستجو در پاسخ به سوال “منظور از سئو چیست؟”، اینگونه پاسخ داد که سئو به افرادی که مطالب ضعیفی در سایت خود ارائه میدهند، کمکی نمیکند. طبق گفته وی آپدیت BERT در واقع ۱۱ شاخص مهمی که در مورد زبان محاوره وجود دارد را تقویت و آنها را بهبود میبخشد. این بروزرسانی میتواند بر درک انسانها نیز غلبه کند؛ چرا که ممکن است یک انسان، ساعتها به یک سخنرانی گوش کرده و متوجه چیزی نشوند؛ زبان شناسان همیشه در مورد مسائل مربوط به عبارات گفتگو، بحثهای زیادی کردهاند.
حال اگر تمرکزی که بر یک صفحه سایت وجود دارد، قابل قبول نباشد، تکلیف چیست؟ در بسیاری از موارد مشاهده کردهایم که انسانها وقتی از کسی چیزی میشنوند، از او درخواست میکنند تا دوباره حرف خود را تکرار کند. در روند کاری موتورهای جستجو، ضمایر همیشه مشکلهایی را به وجود آوردهاند. BERT به این قضیه کمک زیادی کرده است و در حقیقت متنهایی که ماهیت دو یا چندگانه داشتهاند، ارتقا پیدا کردهاند.
به هر حال هنوز کارهای زیادی برای متخصصین سئو وجود دارد که میبایست انجام دهند؛ چون ما نیاز داریم روی اهمیت و کاربرد ساختارهای تمیز تاکید کنیم. به عنوان مثال، دادههای ساختار نیافته به دادههای ساختار یافته تبدیل شوند و یا اینکه از نشانههایی خاص مانند لینکهای داخلی باید در صفحاتی که محتوای کمی دارند، استفاده نمود.
کلمات جستجو شده با BERT
بروز رسانی BERT گوگل، نحوهی درک گوگل از جستجوها را بهبود میبخشد. در واقع آپدیت BERT جستجو را بهبود میبخشد نه صفحات سایتهای مختلف را. با این حال، همانطورکه Dawn گفت، سئو داخلی سایت،اهمیت بیشتری نسبت به پیدا میکند. ادمینهای وبسایتها باید با استفاده از روشهای بسیار دقیق و کاربردی، از عبارتهای کلیدی در متن محتوای خود استفاده کنند. چرا که آپدیت BERT نمیتواند به محتوای نامناسب و درهم برهم کمک کند.
Dawn Anderson اظهار کرد:
” آپدیت BERT مانند یک افزونه ووردپرس میباشد که یک نقطه شروع محسوب میشود و هر فرد میتواند آن را شخصی سازی کند و ویژگیها آن را بهبود ببخشد.
کلمه “rose” چندین معنا دارد اما دقیقاً تمام این معانی برای یک کلمه است. متن باید کلمه مورد نظر را همراهی کند، در غیر اینصورت کلمه هیچ معنی نخواهد داشت.”
یک مثال از کارکرد الگوریتم
همانطور که میبینید در زبان فارسی هم موتور جستجو رابطه کلمه تهران و تبریز را متوجه نمیشود و مفهوم سفر تهران به تبریز را درک نمیکند. برای همین در بیشتر نتایج به جای «تهران به تبریز»، اطلاعات «سفر به تبریز» را لیست میکند.
احتمال این وجود دارد که با گسترش الگوریتم Bert، دیگر بحث نیمفاصله گذاشتن یا نگذاشتن در متنهای فارسی خاتمه پیدا کند و گوگل خودش بتواند نیمفاصله در زبان فارسی را تشخیص دهد و بفهمد و در پایان بهتر است به جای ایجاد عبارات طولانی و استفاده از توانایی گوگل در درک بهتر متن، مطالبی تهیه کنید که تمرکز بیشتری روی موضوع داشته باشند تا ترافیک بیشتری به همراه داشته باشید. جهت مطالعه بیشتر به مقاله موجود در لینک زیر مراجعه کنید.
سخن آخر
به انتهای مطلب الگوریتم جدیدگوگل رسیدیم برای جمع بندی مطالب گفته شده باید بدانیم که هدف ما در این مطلب ارائه الگوریتم گوگل، بروزرسانی، مفهوم الگوریتم bert، کلمات جستجو شده با bert و مثالی از کارکرد الگوریتم میباشد. و پیرامون انواع الگوریتمهای گوگل صحبت شده است و به احتمال گسترش الگوریتم برت در رابطه با گذاشتن فاصله یا نیم فاصله بصورت خودکار توسط گوگل برای جلوگیری از ترافیک نیز اشاره کردهایم.