مقدمه آموزش به کارمندان
متأسفانه در ایران نسبت به مفهوم “آموزش به کارمندان” آن طور که باید علاقه نشان داده نمیشود؛ در حالی که آموزش یکی از مهمترین بخشهای یک سازمان یا شرکت است. اگر به شرکتهای مختلف سر بزنید، کمتر شرکتی را میبینید که واحد آموزش داشته باشند، همانطور که بخش مدیریت منابع انسانی مهم است بایستی آموزش به کارمندان نیز مهم باشد اما چرا و چه نیازی به این کار است، در ادامه توضیح داده خواهد شد.
با سرمایه گذاری بر روی کارمندان شرکت، میتوانید زودتر از دیگر مواقع به موفقیت برسید، چرا که آموزش از دیرباز جز موفقیت و مسیری پر از اهداف هدفمند چیز دیگری نداشته و نخواهد داشت. هر کارمندی که در شرکت شروع به کار میکند، قطعاً یک سری مهارتها نیز دارد اما این مهارتها ممکن است به دلیل سیاستهای نادرست سازمان نادیده گرفته شوند، بنابراین کارمند نمیتواند آن طور که خود واقعی است را به نمایش بگذارد، اما اگر فرصت شکوفایی مهارتها و دانش به این فرد داده شود، استفاده از مهارتهای او در راستای پیشرفت سازمان خواهد بود.
آموزش برای نیروی تازه وارد
در خوشبینانه ترین حالت، ممکن است که مهارتهای کارمند جدید با آن چیزی که در رزومه نوشته شده است کاملاً تطابق داشته باشد که این مورد هیچ وقت صد درصد نخواهد بود. دانشجویانی که مخصوصاً از دانشگاههای دولتی فارغالتحصیل شدهاند، عملاً دانش و مهارتهای کافی برای استخدام و فعالیت به عنوان یک کارمند نخواهند داشت (مگر خود فرد با تلاش و مطالعه به مهارت کافی رسیده باشد)، در این صورت چاره چیست؟
ملاک بیشتر شرکتها برای استخدام یک نیروی جدید مدرک میباشد و این روزها هم که همه مدرک دارند! پس در صورت مواجه شدن با کارمندی که دانش کافی برای انجام فعالیتهای شغلی ندارد چه کار باید کرد؟ در این بخش میخواهیم یک ویدیو آموزشی از فرادرس برای مدیریت بهتر زمان به شما معرفی کنیم، برای مشاهده اطلاعات بیشتر و سر فصلها روی لینک زیر کلیک کنید.
آموزش به کارمندان؛ برگ برنده هر سازمان
شاید پیش خود فکر کنید که اهمیتی ندارد کارمند از چه میزان دانش برخوردار باشد و چنانچه کارمندی نتواند وظایف شغلی خود را انجام دهد، میتوانید او را از شرکت حذف نمایید و فرد دیگری به جای او استخدام کنید، اگر این اتفاق به مدت طولانی باشد چه؟ اگر یک نیروی کار با کاملترین ویژگیها پیدا نکنید که حتی نیاز به آموزش داشته باشد چه؟ طبیعتاً هر نیرویی برای شروع به کار نیازمند یک سری آموزش میباشد همانند آنکه فعالیت در مکانی مانند دانشگاه دارای آیین نامه آموزشی است. پس بیایید قبل از شروع کار یک کارمند، در سطحی که بتواند وظایف شغلی خود را انجام دهد به او آموزش دهیم.
هدف از آموزش کارمند در یک سازمان، افزایش میزان بهرهوری و بهتر شدن عملکرد آنها است که این خود موجب بهتر شدن وضعیت سازمان نیز میشود. علاوه بر آن، هزینهای که برای آموزش به کارمندان صرف شود، توسط خود کارمند و فعالیتهای آن به سازمان باز میگردد. پس نگرانی بابت این نداشته باشید و با خیال راحت به آموزش نیرویهای خود بپردازید.
اگر به کارمند آموزش دادیم و او سازمان را ترک کند چه؟
این سؤال ممکن است برای بسیاری از کارفرماها و مدیران پیش بیاید و شاید یکی از دلایل عدم سرمایه گذاری روی آموزش کارمندان باشد. در پاسخ به این سؤال باید گفت شروع هر کسب و کاری نیازمند سرمایه و ریسک است، آیا در ابتدای راه اندازی کسب و کار این سؤال را از خود پرسیدهاید که “اگر موفق نشوم چه؟” و به خاطر این سؤال پا پس بکشید؟ مسئله آموزش به کارمندان نیز دقیقاً به همین صورت است، آیا حاضر هستید به خاطر یک سؤال از سرمایه گذاری که ثابت شده نتیجههای مثبت دارد، از آموزش کارکنان خودداری کنید؟
جالب است بدانید که طبق تحقیقاتی که توسط محققان در کشورهای پیشرفته آسیای شرقی انجام شده است، یکی از دلایل مهم پیشرفت سازمانها، آموزش سازمانی و اهمیت دادن به این موضوع میباشد. در کشورهایی مانند کره جنوبی، چین و ژاپن به آموزش سازمانی کارمندان توجه خاصی قائل میشود و کارمندان نیز با وجود اینکه قبل از فارغالتحصیلی با انبوهی از دانش فارغالتحصیل میشوند و شاید اصلاً نیاز به آموزش نداشته باشند، اما با این حال قبل از شروع به کار آموزش میبینند.
در قرن جدید، شاید پیشرفت تکنولوژی از هر لحاظ بودهایم و همراه با آن دانش نیز تغییر و تحولاتی به چشم خود دیده است، شاید دانش فردی که دو سال پیش فارغالتحصیل شده، برای کار کردن در سازمان به اندازه کافی بروز نباشد، به دلیل رقابتهای تنگاتنگی که بین سازمانهای رقیب وجود دارد، کافیست که کارمندان شرکت از لحاظ دانش به اندازه کافی پیشرفت کنند، در این صورت شرکتی که به کارمندان خود آموزش داده است بهتر از دیگران عملکرد خواهد داشت.
بهترین روش های آموزش به کارمندان
از اهمیتهای آموزش به کارمندان گفتیم، اگر مدیر یک سازمان یا کارفرمای یک شرکت هستید و حال میخواهید در خصوص روشهای آموزشی تحقیق کنید، بهتر است بدانید که شیوههای مختلفی برای آموزش به کارمندان وجود دارد که بد نیست در ادامه به توضیح هرکدام از آنها بپردازیم:
آموزش الکترونیکی
در حوزه آموزش، هیچ چیز نمیتواند به اندازه آموزش الکترونیکی برای کارمندان مناسبتر باشد. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی در سالهای اخیر و همزمان با دوران شیوع ویروس کرونا، استفاده از فضاهای مجازی و دستگاههایی مانند کامپیوتر افزایش پیدا کرده و از این لحاظ هم که شده یک نکته مثبت برای کارمندان میباشد. بنابراین نگرانی بابت اینکه کارمندان نتوانند در کلاسهای آنلاین شرکت کنند وجود ندارد.
در این روش آموزشی، مدرس میتواند از طریق وبینار، دورههای آموزشی و حتی گوگل میت با کارمندان ارتباط برقرار کند و کارمندان نیز این امکان را خواهند داشت که با استفاده از سیستم شخصی مانند کامپیوتر یا لپ تاپ، گوشی موبایل یا تبلت از محتوای آموزشی به صورت آنلاین استفاده کنند. برخی از مزایای آموزش آنلاین در زیر آورده شده است.
- در تیم های پرجمعیت، مدیریت کلاس به صورت آنلاین راحت تر می باشد.
- محدودیت زمانی و مکانی ندارد.
- برای کارمندان دورکاری بهترین گزینه آموزشی می باشد.
- برای افرادی که امکان شرکت در کلاس نداشته اند، فرصت مشاهده مجدد محتوای کلاس وجود دارد.
- می توان کلاس آنلاین را ضبط نموده و برای استفاده در آینده آرشیو کرد.
آموزش ضمن خدمت
یکی دیگر از روشهای آموزشی که خوشبختانه در ایران بر روی آن سرمایه گذاری میشود و توسط سازمانهای بزرگ نیز برای آموزش به کارمندان خود استفاده میشود، آموزش ضمن خدمت به کارکنان است. در این روش آموزشی، همانطور که از نام آن پیداست، کارمندان در حین انجام دادن فعالیتهای شغلی خود، میتوانند آموزش نیز ببینند که البته این آموزشها در اکثر مواقع، در تایمی به غیر از تایم کاری انجام میشود.
برای مثال، در آموزش ضمن خدمت، امکان اینکه پس از تایم کاری یا در بین آن، یک تایم مشخص به عنوان آموزش کنار گذاشته میشود و آموزش توسط مدرس یا به صورت حضوری یا به صورت آنلاین انجام میپذیرد. در این روش، معمولاً آموزشها در سازمان به صورت حضوری و در جمع تیم حاضر در سازمان انجام میشود.
مفهوم دیگری به نام آموزش ضمن انجام کار نیز وجود دارد که بیشتر در بین شرکتهای تولید محتوا کاربرد دارد و ممکن است مدرس در حینی که مشغول انجام وظایف شغلی خود هستید، نکاتی را به شما آموزش دهد که مرتبط با کاری است که در حال حاضر، مشغول به انجام دادن آن هستید. از مزایای آموزش ضمن خدمت میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- آموزش کارمندان جدید الورود پس از استخدام
- افزایش دانش و مهارت کارمندان قدیمی
- بهتر شدن روابط بین کارمندان و مدیران
- افزایش بهره وری و افزایش دقت در عمل
- یادگیری مهارت های جدید برای همه کارمندان بدون ایجاد تبعیض
- یادگیری سریع به دلیل آموزش عملی
آموزش در محل کار
برای کارمندانی که تازه به جمع شاغلان سازمان یا شرکت پیوستهاند، گزینه بهتری میباشد. این آموزشها در محل کار و در تایم کاری اصلی انجام میشود و کارمندانی که برای جایگزینی در شرکت عضو شدهاند، بهتر میتوانند با این روش قوانین کار را یاد بگیرند. همچنین این افراد میتوانند قبل از شروع به کار رسمی، پیش درآمدی از کار را مشاهده کنند و وظایف شغلی خود را به خوبی درک کنند. از مزایای این نوع آموزش میتوان به نکات زیر اشاره کرد.
- به دلیل عملی بودن آموزش، می تواند بهترین روش آموزشی برای افراد تازه وارد باشد.
- یادگیری با این روش سریع تر از آموزش های آنلاین است.
- دقت یادگیری و تاثیر مثبت آموزش در این نوع بیشتر است.
- یکی از تاثیرگذارترین روش های آموزشی می باشد.
استفاده از دوره های آموزشی
ممکن است برای برخی از مدیران یا کارفرمایان یک شرکت، استخدام یک مدرس برای آموزش دادن میسر نباشد، در این صورت میتوان از آموزشهای از قبل آماده شده نیز استفاده کرد. اما برای دسترسی به آموزشهای سازمانی آماده نیازمند بررسی سایتهای مختلف برای پیدا کردن بهترین منبع آموزشی داریم. اما خبر خوش این است که ما در پست آموزش به کارمندان میخواهیم یک منبع آموزشی برای شما عزیزان معرفی کنیم که با استفاده از ویدیوهای آموزشی آن بتوانید بدون دردسر به کارمندان خود آموزش دهید.
استفاده از دورههای آموزشی نسبت به مواردی که در بالا گفته شد، مزایای بیشتری دارد که توضیح دادن آنها در یک پست نمیگنجد. به طور کلی میتوان این را گفت که استفاده از آموزشهای اساتید برتر کشور همیشه مقدور نیست و گاهاً این افتخار به سختی نصیب کسی میشود. پس استفاده از دورههای آموزشی را دست کم نگیرید.
در ادامه میخواهیم در مورد منبع آموزشهای سازمانی صحبت کنیم که ویدیوهای آموزشی مناسبی برای سازمانها، شرکتها و اداره جات دارد. یادگیری با استفاده از ویدیو آموزشی اصلاً مبهم نیست و میتوان پس از مشاهده آموزش، مهارتی که یاد گرفتهاید را تمرین کنید تا به طور کامل ملکه ذهنتان شود.
آموزش سازمانی فرادرس
اگر بخواهیم یک منبع آموزشی معرفی کنیم که در تمامی حوزهها از جمله کامپیوتر و برنامه نویسی، ویدیوهای آموزشی دارا باشد و بدون اغراق از کیفیت آموزشی بالایی برخوردار باشد، تنها جایی که به ذهنمان میرسد، فرادرس است. مجموعه آموزشی فرادرس، با دارا بودن هزاران ساعت ویدیو آموزشی در خدمت دانشجویان و فراگیران عزیز میباشد.
به دلیل مراجعه بیشتر سازمانها به فرادرس، برای تهیه ویدیوهای آموزشی سازمانی، این مجموعه آموزشی پنل های مالی را در نظر گرفته است تا کمکی به سازمانها در تهیه ویدیوهای آموزشی کرده باشد. همانطور که گفتیم، مهمترین ویژگیهای یک سازمان، دارا بودن کارمندان با دانش بروز است که بتوانند وظایف شغلی خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. برای مثال حسابدار یک شرکت را تصور کنید که کار با اکسل را به صورت حرفهای بلد نباشد، در این صورت بایستی این کارمند آموزشهای مربوطه را بگذراند تا بتوان در این حوزه موفق بود. برای مشاهده پلن های مالی در طرح آموزش سازمانی فرادرس به لینک زیر مراجعه نمایید.
سخن آخر درمورد آموزش به کارمندان
در این مطلب سعی کردیم در مورد آموزشهای سازمانی و تأثیر آن بر روی کارمندان و روند پیشرفت شرکت صحبت کنیم تا بدانید آموزش به کارمندان از چه لحاظ اهمیت دارد. اگر شما نیز یک کارفرما یا مدیر هستید، همین امروز برنامه ریزیهای مربوطه به آموزش را انجام دهید و به کارمندان شرکت خود، نیازمندیهای آنان را آموزش دهید. از اینکه تا انتهای مطلب با ما بودید متشکریم.