مقدمه آموزش برای کارمندان
در بسیاری از جوامع و کشورهای در حال توسعه، مدیران سازمان ها و مجموعه ها در سیکل های زمانی مرتب، با برگزاری دوره ها و وبینارهای آموزشی، سعی در ارتقای توانمندی های کارمندان و پرسنل خود داشتهاند. بر طبق آخرین مطالعات و آمار ها تا قبل از ظهور بیماری کرونا و همه گیر شدن آن، در سال ۲۰۱۹، کل هزینه های آموزش کارمندان در سطح بین المللی به حدود ۱۳ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که مجموع هزینههای آموزش کارمندان آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۹، بیش از ۴ میلیارد برآورد شده است.
جالب است بدانید که از کل کارمندانی که در سال ۲۰۱۹ آموزش دیدهاند؛ ۳۹ درصدشان کارمندان پست های کارمندی، ۱۱ درصد فعال در زمینه پست های خدماتی، ۴۰ درصد کارگران مجموعه بوده و ۱۰ درصد پست های مدیریتی داشتهاند. بنابراین آموزش فقط در حوزه کارمندان محدود نمیباشد و در تمام حوزه ها لازم و ضروری است که آموزش علمی و مهارتی در راستای افزایش توانمندی های پرسنل هر سازمان انجام گیرد.
انواع آموزش های رایج برای کارمندان سازمان ها
بنده به عنوان مشاور آموزشی، بسیار شاهد این قضیه بودهام که مدیران مجموعه گاهی بدون تحقیق و قبل از کسب آگاهی های لازم، دوره ای را برای کارمندانشان تهیه کردهاند که متناسب با سطح علمی کارمندان نبوده و علاوه بر اتلاف هزینه و زمان هر کدام از پرسنل، باعث نارضایتی و بی رغبتی کارکنان برای شرکت در جلسات آموزشی شده است. بنابراین، قبل از اینکه بگوییم برای کارمندانتان کلاس ها یا دوره های آموزشی تدارک ببینید؛ لازم و ضروری است که در مورد سطح بندی انواع آموزش ها بحث کنیم. در ادامه، سطوح آموزشی دوره های سازمانی بیان شده است.
آموزش های پایه علمی
برای بسیاری از ما پیش آمده است که در بانک ها، ساعت ها منتظر مراجعه کارشناس کامپیوتر و برطرف کردن خطاهای سیستمی توسط او ماندهایم. اگر کارشناس تحویلدار مربوطه علاوه بر اطلاعات اقتصادی کمی در مورد کامپیوتر هم اطلاعات بیشتری داشته باشد؛ دیگر برای مراجعه کنندگان مشکلی پیش نمیآید. نه تنها در بانک ها، بلکه در بسیاری از اداره جات نیز برای هر کدام ما بارها پیش آمده که به دلیل تسلط کارمندان به زبان انگلیسی، بارها در فرآیند کاغذبازی های طولانی اداری سردرگم شدهایم.
در بخش آموزش های پایه، کارمندان هر مجموعه در پست سازمانی خود، به فراگیری اصول و پایه های علمی رشته مورد تخصص شان میپردازند. برای مثال، اگر کارمندی به طور مدام در حال استفاده از کامپیوتر است؛ برای او لازم و ضروری میباشد که با خطاهای رایج سیستمی آشنا شود تا در مواقع ضروری، بدون اتلاف وقت به برطرف کردن آن ایراد یا خطا بپردازد.
بسیاری از افراد حتی ممکن است با آموزشهای ساده ای مانند ICDL آشنایی نداشته باشند، برای این افراد بهتر است که مجموعههای آموزشی در نظر بگیرید تا بتوانند بدون دردسر این نکات را یاد بگیرند. فرادرس آموزشهای کاملی در زمینه مهارتهای چندگانه ICDL دارد که پیشنهاد میشود از آنها استفاده کرده و به راحتی کارکنان خود را آموزش دهید. برای دریافت این آموزشها بر روی لینک زیر کلیک کنید.
- مجموعه آموزش مهارت های کاربردی کامپیوتر (ICDL)
- طرح آموزش سازمانی فرادرس
آموزش های پایه نرم
بر کارمند هر سازمان یا مجموعه لازم است که علاوه بر داشتن اطلاعات پایه علمی، توانایی برقراری ارتباط با ارباب رجوع و همکاران خود را داشته باشد. این دسته از آموزش ها در راستای ایجاد وحدت طرز تفکر، بینش و نگرش در بین اعضای شاغل در یک سازمان بوده و با هدف ایجاد یا توسعه مهارت های روانشناسی یا حتی خودشناسی در راستای کشف مهارت ها و ایجاد انگیزه برای شکوفایی خلاقیت های پرسنل، به کارمندان ارائه میشود.
آموزش های پایه نرم، همیشه برای آموزش های اولیه کارمندان کاربرد ندارد و در بیشتر موارد برای تعمیق نگرش و بینش ها در راستای افزایش رضایتمندی عموم، هدف اصلی این آموزش ها میباشد. یعنی در گروه آموزشی این بخش از پست آموزش برای کارمندان، علاوه بر کارمندان و پرسنل، مدیران و سرپرستان سازمان ها هم برای برقراری ارتباط مؤثر مذاکره و مدیریت رفتار سازمانی یا منابع انسانی سازمان باید آموزش ببینند.
آموزش های تخصصی
در بسیاری از شرکت ها و سازمان ها، علاوه بر آموزش های پایه و آموزش های نرم، کارمندان نیاز به فراگیری آموزش های تخصصی دارند. چرا که علم و تکنولوژی همواره در حال پیشرفت بوده و پرسنل نیاز دارند به طور مرتب آموزش ببینند تا به قول قدیمی ها از قافله عقب نمانند. در این آموزش ها، سرفصل های هر پست سازمانی بر روی میز آمده و خدمات متناسب با سرفصل هر مجموعه طراحی و ارائه میگردد.
برای مثال، اگر کارمندی برنامه نویس اتاق IT یک مجموعه است؛ همواره باید زبان های جدید طراحی وب و غیره را بیاموزد و از روش های جدید حملات سایبری آگاه باشد. یا حتی کارشناسان شبکه همان اتاق خدمت، باید از روش های جدید شبکه سازی و استفاده بهینه از فضای داده های آن سازمان، اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند اتاق IT آن سازمان را بروز نگه دارند.
دسته بندی گروه های آموزشی
در این قسمت از پست آموزش برای کارمندان، حال که با انواع دوره های آموزشی آشنا شدید؛ بهتر است که به دسته بندی گروه های آموزشی نیز بپردازیم. شاید در این مرحله، از خود بپرسید که چه نیازی به توضیح در این زمینه بود؟ در پاسخ، باید به اطلاع تان برسانم که برطبق آخرین مطالعات باید کارمندان هر سازمان در چهار گروه D، C ، B، A دسته بندی شوند. در ادامه، به توضیح هر کدام از گروه ها خواهیم پرداخت.
گروه آموزشی A
در این گروه، افراد جدیدالاستخدام قرار میگیرند. مبانی حرفه مورد فعالیت شان برای آن ها تفهیم شده و هر کدام از آموزش های بالا در سطح مبتدی برای ایشان تدریس میگردد. برای مثال، هرگز برای کارگر جدید استخدام شده جهت فعالیت در حوزه سیم کشی کارگاه برق، هرگز در ابتدا از برق فشار قوی سخنی به میان نمیآید. یا برای شخصی که در زبان انگلیسی مبتدی میباشد؛ هرگز کلاس مکالمه برگزار نمیشود.
گروه آموزشی B
در این دسته از گروه آموزشی، کارمندان قدیمی سازمان قرار میگیرند. در این گروه، آموزش برای کارمندان شامل مباحثی میشود که در بدو خدمت برای سرفصل های آموزشی شان تعریف نشده بود. بالفرض، همان مثال دوره آموزشی خطاهای سیستمی رایج برای کارمندان بانک در این گروه آموزشی قرار میگیرد یا حتی کلاس کباب زنی حرفه ای برای سرآشپزهای رستوان سازمان وزارت نفت، مثالی دیگر از مباحث آموزشی در گروه B میباشد.
گروه آموزشی C
در گروه آموزشی C مباحث تخصصی مورد بررسی قرار میگیرد. برای مثال، در کلاس آموزشی کارشناسان ارزیاب خسارت بیمه ای، کارمندان از متدهای جدید ارزیابی خسارت آگاهی میشوند. در مورد تحقیقات کارگروه بیمه مرکزی، آماری در اختیار آنان قرار گرفته و آموزش های لازم در این خصوص به آنان ارائه میگردد یا در مثالی دیگر، برای کارمند برنامه نویس یک سازمان، در مورد روش های جدید ذخیره سازی اطلاعات بدون نیاز به فضای زیاد یا نحوه برخورد با داده های انبوه، دوره آموزشی برگزار میشود.
گروه آموزشی D
برای آن دسته از دوستان و آشنایانی که برایشان جای سؤال پیش آمده که گروه D چه کسانی هستند؛ باید یادآور شوم که این گروه، همان مدیران و سرپرستان شعب هستند و برای این افراد معمولاً در رأس مطالب، آموزش های مدیریتی و آموزش های نرم پیشرفته، برنامه ریزی و طراحی میگردد. آموزش برای کارمندان این گروه از افراد بسیار حساس تر از سایر گروه ها میباشد. چرا که این افراد سرشاخه های اصلی مجموعه بوده و تصمیمات و سیاست های آنان در اداره آن سازمان، سرنوشت کل اعضای مجموعه را تعیین مینماید.
عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش برای کارمندان
دوستان و همراهان گرامی، اکنون در عصر تکنولوژی و ارتباطات قرار داریم و دیگر افراد از روش های قدیمی استقبال نمیکنند. بنابراین استفاده از روش های سنتی آموزش ممکن است برای کارمندان جالب نبوده و نظر آن ها را برای شرکت در دوره ها جلب نکند. بگذارید قبل از این که روش محبوب خودم را پیشنهاد دهم؛ از شما یک سؤال بپرسم. آیا بهتر نیست که آموزش ها به صورت غیرحضوری برگزار شوند؟
لابد از خود میپرسید برگزاری غیرحضوری کلاس های آموزش چه تأثیری بر کیفیت آموزش دارد؟ در پاسخ، باید بگویم که مخاطبین عزیز این آموزش، در آموزش غیرحضوری، پرسنل شما توانایی این را خواهند داشت که در هر زمان و مکانی که حضور دارند از مباحث آموزشی بهره ببرند و این امر باعث افزایش انگیزه آنان برای حضور در کلاس ها خواهد شد.
دومین نکته در برگزاری کلاس های غیرحضوری این است که میزان بی نظمی ناشی از حضور افراد در کلاس های حضوری مخصوصاً مابین ساعات کاری به صفر رسیده و دیگر افراد برای شرکت کردن در کلاس ها مجبور نیستند کار خود را عقب بیاندازند. علاوه بر همه این ها، هزینه ها هم به حداقل رسیده و برای مدیران سازمان صرفه جویی در هزینه های برگزاری کلاس محقق میشود. در نتیجه، میزان رضایتمندی افراد افزایش یافته و در سایه بررسی تمام جوانب، میزان کارایی افراد بالا میرود.
آموزش سازمانی فرادرس
بسیاری از مدیران همواره میخواهند که کلاس های آموزشی خود را سفارشی سازی کنند. یعنی از هر دوره، سرفصل های مورد نیاز خود را سفارش دهند. در این موارد است که ما ویدئوهای آموزشی از پیش تهیه شده سایت ها و پلتفرم های موجود مثل فرادرس را به شما عزیزان پیشنهاد میدهیم. چرا که این سایت بیش از ۲۲۰۰۰ ساعت آموزش را در اختیار شما قرار داده و برایتان این امکان را فراهم کرده که موضوعات مورد نیاز خود را به صورت سفارشی خریداری کنید. برای ورود به صفحه آموزش سازمانی فرادرس، روی لینک زیر کلیک نمایید.
مثال هایی از شرکت های استفاده کننده آموزش های آنلاین فرادرس
به خوبی به یاد دارم؛ زمانی که در جمع اساتید، از کلاس های آنلاین فرادرس صحبت میکردم؛ یکی از اساتید از بنده سؤال کردند که آیا فرادرس مورد استفاده سازمان ها و مؤسسات علمی هم قرار گرفته است یا فقط برای دانشجویان کاربرد دارد؟ بنده برای پاسخ به این سؤال مهم، چند مورد از کاربران آموزش های مجموعه فرادرس را برایتان در ادامه، معرفی نمودهام.
سازمان تأمین اجتماعی استان فارس: همان طور میدانید؛ سازمان تأمین اجتماعی استان یکی از بزرگترین سازمان های بیمه ای کشور میباشد و برای افزایش کارایی کارمندان خود از پلتفرم آموزشی فرادرس استفاده کرده است. این شرکت با بیش از چند صد پرسنل فعال در انواع سمت شغلی، رضایت خود را از ویدئوهای آموزشی فرادرس اعلام نموده است.
شرکت مخابرات استان مرکزی: برای گروه فرادرس این افتخار وجود دارد که شرکت مخابرات ایران توانسته در سایه آموزش های حرفه ای خود، رضایت شرکت مخابرات ایران را در برگزاری دوره های غیرحضوری و وبینارهای آموزشی جلب کند.
زامیاد: شرکت زامیاد از جمله فعالین عرصه تولید و فروش خودرو در کشور ایران، زبان زد خاص و عام میباشد. این شرکت با استفاده از آموزش های ویدئویی و مجازی فرادرس، اطلاعات علمی و مهارتی کارمندان خود را بروز نگه داشته و میزان توانمندی هر کدام از پرسنل را افزایش داده است.
بانک ملت: بانک ملت برای اصول مدیریت مالی، مدیریت ریسک و بازاریابی های اقتصادی و غیره در زمینه بانکداری بین الملل، از خدمات فرادرس بهره برده است. کارمندان بانک ملت در نظرسنجی های انجام شده از آن شرکت، بالاترین میزان رضایتمندی را به خود اختصاص دادهاند.
دانشگاه شهید بهشتی: از دیگر افتخارات مجموعه فرادرس، همکاری با دانشگاه شهید بهشتی تهران در زمینه آموزش های مجازی و ارائه ویدئوهای آموزشی میباشد. حتماً از سطح علمی، دانشگاه شهید بهشتی به خوبی آگاهی دارید. برای مجموعه فرادرس، این یک افتخار است که اساتید، کارمندان و دانشجویان این دانشگاه مخاطبین آموزش های ویدئویی قرار گرفتهاند.
فولاد مبارکه اصفهان: از مؤسسات و سازمان هایی که به صورت سیستمی خدمات ارائه میدهند؛ مثال های کافی بیان گردید. اکنون نوبت به یک شرکت صنعتی و فعال در حوزه فنی میرسد. فولاد مبارکه اصفهان از جمله شرکت های فنی است که از آموزش های ویدئویی و مجازی برای پرسنل خود استفاده کرده و کیفیت آن را مطلوب اعلام نموده است.
سخن آخر در رابطه با آموزش برای کارمندان
دوستان عزیز، خسته نباشید. این مقاله بر اساس درخواست شما عزیزان، طراحی و تدوین گردیده است. امیدوارم که مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد. اگر مدیر یک مجموعه یا سازمان هستید؛ نیاز به آموزش برای کارمندانتان را یک نیاز اساسی در نظر گرفته و برای آن سرمایه گذاری کنید. چرا که نه تنها باعث پیشرفت و افزایش کارایی مجموعه تان میشود؛ بلکه عمل به این توصیه، میتواند شما را به سودآوری اقتصادی نیز برساند.
کامیاب باشید.