زنجیره مارکوف
زنجیره مارکوف زنجیره مارکوف یک فرآیند تصادفی گسسته- زمان با خاصیت مارکوف است. اگرچه برخی از نویسندگان در مورد فرآیندهای پیوسته - زمان هم از اصطلاح زنجیره مارکوف استفاده میکنند. یک فرآیند تصافی گسسته- زمان شامل سیستمی است که در هر مرحله در حالت خاص و مشخصی قرار دارد و...
مدل سازی
مدل سازی هدف از مدل سازی آشنايي با روشهاي ارزيابي evaluation سيستم هاي كامپيوتري و ارتباطي و به طور خاص كارايي performance اين سيستم ها، با تاكيد بر روشهاي مبتني بر مدل ( model-based ) است. 1) مباني مدل سازي و ارزيابي Modeling and Evaluation مفاهيم مبنايي كاربردهاي مدل سازي و...
اندروید استادیو Android studio
اندروید استادیو Android Studio، یک محیط توسعه یکپارچه یا IDE رسمی برای توسعه پلتفرم و برنامه نویسی اندروید است. این IDE در سال ۲۰۱۳ توسط گوگل Google معرفی شد و تاکنون نسخه های جدیتر آن بروز می شود. اندروید استودیو تحت لیسانس Apache License 2.0 به صورت رایگان در دسترس عموم...
مفهوم خوشه بندی یا Clustering
مفهوم خوشه بندی یا Clustering در این پست در مورد مفهوم خوشه بندی یا Clustering ، انواع روش های خوشه بندی داده ها ، کاربرد خوشه بندی ، معیارهای ارزیابی کیفیت خوشه بندی همراه با مثال خوشه بندی و در کل اینکه خوشه بندی چیست؟ و چه تفاوت هایی با...
فناوری LTE
فناوری LTE فناوری LTE مخفف کلمات Long Term Evolution و به معنی ”تحول طولانی مدت” است. LTE روشی است که به راحتی و خیلی ساده بر روی بستر ارتباطی انتشار مییابد و در مسافت های طولانی، سرعتی بالا و با تاخیر کم ارائه می دهد. در نتیجه فاصله زیادی با...
واترمارکینگ water marking یا نهان نگاری تصاویر دیجیتال
با توجه به توسعه روز افزون اینترنت و امکان توزیع غیر مجاز فایل ها از این طریق و فرا مرزی و فرا ملیتی بودن اینترنت که باعث شده است امکان پیگری سوء استفاده های صورت گرفته از آثار علمی و فرهنگی دشوار و گاهاً غیر ممکن شود و نیز با...
علوم کامپیوتر
علوم کامپیوتر علوم کامپیوتر Computer Science به مجموعهٔ مطالبی گفته میشود که به زیر بناهای نظری، روشهای طراحی و ساخت و چگونگی استفاده از کامپیوتر میپردازند. علوم کامپیوتر رویکردی علمی و عملی برای محاسبات و کاربردهای آن است. این علم به بررسی سیستماتیک: امکانپذیری، ساختار، پیادهسازی و مکانیزمِ محاسبههای روشمند...
هوش مصنوعی چیست به زبان ساده | تعریف، تاریخچه و کاربرد هوش مصنوعی
هوش مصنوعی (AI) Artificial intelligence چیست؟ در این مقاله به این سؤال پاسخ میدهیم، همچنین مطالب کلی در مورد این موضوع و کاربرد هوش مصنوعی در زمینههای مختلف در این مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت پس در ادامه با ما باشید کلی مطالب جالب در رابطه با AI توضیح...
فرمت آکادمیک پایانامه (همراه با فایل pdf)
فرمت آکادمیک پایانامه یکی از اساسی ترین کارهای یک محقق برای ثبت اثر خود می باشد. فرمت پایانامه خیلی از دانشگاه ها و رشته ها باهم فرق می کند ولی بطور اشتراکی اگر در نظر بگیریم همه آنها ازیک الگوی خاص پیروی می کنند. در این پست سعی شده تا...
k همسایه نزدیک
روش k همسایه نزدیک روش k همسایه نزدیک K Nearest Neighbors یا (KNN) یک روش یادگیری موردی است و از جمله سادهترین الگوریتمهای یادگیری ماشین میباشد که به روش K نزدیک ترین همسایه نیز معروف است. در این الگوریتم یک نمونه با رای اکثریت از همسایههایش دستهبندی میشود و این...
الگوریتم نیو بیزین naive bayesian
روش نیو بیزین تئوری بیزین توسط توماس بیز در سال (1702-1761) پیشنهاد شد. قضیه بیزین یک روش از محاسبات احتمالی است و احتمال رخدادی که در آینده رخ خواهد داد وابسته به رخدادی است که قبلا رخ داده است. این تئوری توانایی خود یادگیری در سیستم هوشمند دارد که بهصورت...
الگوریتم های یادگیری ماشین
یادگیری ماشین به عنوان یکی از شاخههای وسیع و پرکاربرد هوش مصنوعی، یادگیری ماشین (Machine learning) به تنظیم و اکتشاف شیوهها و الگوریتمهایی میپردازد که بر اساس آنها رایانهها و سامانهها توانایی تعلم و یادگیری پیدا میکنند.این شاخه به این معنا است که ماشین بتواند برنامه، ساختار یا دادههایش را...
تشخیص اسپم
تعریف اسپم اگرچه یک تعریف جهانی از اسپم وجود ندارد اما می توان چندین اصطلاح را برای Spam نامگذاری کنیم که از آن جمله میتوان به هرزنامه، ایمیل ناخواسته , ایمیل فلهای , یا ایمیل ناخواسته تجاری اشاره کرد، اما رایجترین کلمه مورد استفاده "Spam" میباشد پس میتوان گفت اگر...
پروتکل های مسیریابی در شبکه های سیار موردی Ad hoc network
چند سال پیش نزدیک به 60 طرح از پروتکل های مسیریابی مورد بررسی قرار گرفت. امروزه تنها عده ی معدودی از این پیشنهادها، به عنوان پروتکل استفاده م یشود. اغلب پروتکل های مسیریابی که تاکنون برای این نوع شبکهها پیشنهاد گردیده، الگوریتم های ساده ای را برای مسیریابی استفاده می...