پروتکل مسیریابی در شبکه های خودرویی

پروتکل های مسیریابی

شبکه های کامپیوتری متشکل از تعدادی دستگاه های کامپیوتری هستند که گره یا Node نامیده می شود. هر گره برای ارتباط با گره دیگر در شبکه یا بطور مستقیم با آن ارتباط برقرار می کند و یا از طریق گره های دیگر. گرهایی که در بین مسیر اتصال بین فرستنده و گیرنده قرار می گیرند وظیفه دریافت و ارسال اطلاعات از خودشان را دارند که به آن ها گره های میانی می گویند. در این بین چگونگی انتخاب گره های میانی برای ارسال اطلاعات از فرستنده به سمت گیرنده را مسیریابی می گویند و نوع مسیریابی و چگونگی انجام روش مسیریابی را پروتکل مسیر یابی می گویند.

یک پروتکل مسیریابی مشخص می کند چگونه گره ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و توزیع اطلاعاتی را انجام می دهد.  که پروتکل مسیریابی گره ها را قادر می سازد تا مسیرهایی را بین هر دو گره در یک شبکه کامپیوتری انتخاب کنند. بسته های داده ها از طریق شبکه های کامپیوتری از گره تا گره به مقصد منتقل می شوند. الگوریتم های مسیریابی، انتخاب مسیر خاص را تعیین می کنند. هر گره میانی یا روتر فقط از اطلاعات مربوط به شبکه هایی را که مستقیما به آن متصل است، اطلاع دارد. یک پروتکل مسیریابی این اطلاعات را ابتدا در میان همسایگان نزدیک و سپس در سراسر شبکه به اشتراک می گذارد. به این ترتیب، روترها دانش توپولوژی شبکه را بدست می آورند. توانایی مسیریابی پروتکل ها به صورت پویا با توجه به شرایط در حال تغییر است.

ویژگی های خاص پروتکل های مسیریابی عبارتند از روشی که آنها از حلقه های مسیریابی اجتناب می کنند، نحوه انتخاب مسیرهای مورد نظر، استفاده از اطلاعات مربوط به هزینه های گام، زمان لازم برای دستیابی به همگرایی مسیریابی، مقیاس پذیری آنها و سایر عوامل است.

مسیریابی به صورت multi-hop در شبکه ‏های خودرویی کار پیچیده ای است ، زیرا گره‌های شبکه (اتومبیل ‏ها) بسیار متحرک بوده و به همین دلیل احتمال قطع شدن ارتباط بسیار زیاد است. یکی از روش‏ های غلبه بر این مشکل استفاده از ایده carry-and-forward است، به این صورت که اتومبیل حامل packet، آن را آنقدر حمل می‏ کند تا اتومبیل دیگری وارد محدوده رادیویی آن شده و سپس packet به اتومبیل دیگر منتقل می‏ شود.

دلیل اهمیت این روش در خوش تعریف بودن پارامترهای مورد استفاده در آن و نیز خوب بودن منطق کلی حاکم بر کلیت روش می ‏باشد. اما متاسفانه این روش نقایص و کاستی‏هایی دارد که پیاده‏سازی عملی آن را دشوار می‏ کند.

پروتکل های شبکه های خودرویی - شبکه های خودرویی،ونت،vanet، پروتکل، پی استور

پروتکل های شبکه های خودرویی – شبکه های خودرویی،ونت،vanet، پروتکل، پی استور

پروتکل‏ های مسیر یابی در شبکه های خودرویی (ونت، VANET)

  • AODV || Ad-hoc on demand distance vector routing protocol

این پروتکل مسیریابی متعلق به کلاس distance vector routing protocol یا DV می‏ باشد. در یک DV، هر گره همسایه ‏هایش را با هزینه رسیدن به آنها می ‏شناسد. هر گره دارای جدول مسیریابی همه گره ‏های موجود در شبکه را به همراه مسافت آنها ذخیره می‏ کند.

اگر یک گره در دسترس نباشد، مسافت ∞ است. هر گره به طور متناوب جدول مسیریابی را به گره‏ های همسایه می‏ فرستد، بنابراین گره‏ها با توجه به مسیریابی مسیر مناسب را تشخیص می ‏دهند.

پروتکل مسیریابی SRB

  • Secure Ring Broadcast یا SRB

اهداف اصلی مسیریابی SRB عبارتند از:

1- کم کردن پیام‏های broadcast شده

2. ایجاد مسیر پایدار

در SRB گره‏ های دریافت ‏کننده به سه گروه تقسیم می ‏شوند: گره ‏های داخلی IN، گره‏ های خارجی ON، گره ‏های حلقه ‏ی امن SRN.

گره ‏های داخلی (IN) نزدیکترین گره ‏ها به گره فرستنده، گره‏های خارجی (ON) دورترین گره‏ ها از گره فرستنده و  گره ‏های حلقه‏ ی امن (SRN) گره‏ هایی در فاصله مناسبی از گره فرستنده قرار دارند می ‏باشد.

با استفاده از توان دریافتی در هر گره می‏ توان گره‏ها را در این کلاس‏بندی قرار داد. پارامتر IBT را مقدار آستانه گره‏های داخلی و پارامتر OBT را مقدار آستانه گره‏های خارجی تعریف می‏ کنیم.

پروتکل مسیریابی DRNS

  • DRNS || Direct Route Node Select

در یک بزرگ راه گره میانی انتخابی در حال حرکت در جهت مخالف، نقطه اصلی شکست می‏ باشد. یک راه‏ حل ممکن برای حل این مسئله استفاده از DRNS است. پردازش بسیار ساده، یک گرهی که درخواست دریافت می‏ کند ابتدا چک می ‏کند که آیا پرچم DRNS یک است، اگر جواب مثبت است چک می ‏کند آیا جهت حرکت یکسان است، اگر جهت یکسان است گره درخواست را rebroadcast می‏ کند، در غیر این صورت درخواست را رها می‏ کند.

پروتکل مسیریابی GVGrid

  • GVGrid: A QOS Routing for VANETs

GVGrid یک مسیر را براساس نیاز، از یک منبع (یک گره ثابت یا ایستگاه جاده ‏ای) به یک خودرو متحرک یا ساکن ایجاد می‏ کند. هدف اصلی GVGrid ایجاد یک مسیر پایدار برای خودرو متحرک و یک مسیر با کیفیت بالا است. در GVGrid ناحیه جغرافیایی را به نواحی مربعی با اندازه یکسان بخش‏بندی می ‏کنند .

پروتکل مسیریابی DOLPHIN

  • DOLPHIN for inter-vehicle communication system

در این پروتکل مسیریابی هر گره قبل از ارسال اطلاعات ابتدا وضعیت سیگنال حامل را چک می ‏کند. پروتکل‏های MAC مربوطه عبارتند از p-Persistent و Non-Persistent CSMA.

  • Non-Persistent CSMA: اگر سیگنال حامل مشغول باشد، آنگاه گره به مدت زمان تصادفی منتظر می‏ماند و مجدداً سیگنال حامل را چک می‏کند، چنانچه سیگنال حامل آزاد شد در این صورت گره شروع به ارسال اطلاعات می‏کند.
  • p-Persistent CSMA: وقتی که یک گره آماده ارسال شد ابتدا سیگنال حامل را چک می‏کند، اگر سیگنال حامل آزاد بود آن گره با احتمال p ارسال اطلاعات می‏کند و چنانچه سیگنال حامل مشغول باشد به مدت زمان تصادفی منتظر می‏ماند،‌ مجدداً سیگنال حامل را چک می‏کند.

پروتکل مسیریابی WTRP

  • WTRP || A Wireless Token Ring Protocol

WTRP پروتکلی است که برای شبکه‏ های Ad-hoc استفاده می‏ شود. WTRP یک پروتکل Wireless LAN است که به وسیله ‏ی Token bus با استاندارد IEEE 802.4 حمایت می‏ شود.

محصولات مرتبط

 

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاه ها

  1. programstore گفت:

    نظرات و دیدگاه های خود را برای هرچه بهتر قرار دادن مطالب با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.