مجموعه آموزشی پی استور - https://programstore.ir

آموزش شغلی کارکنان — اهداف و راه های آموزش اصولی کارمندان

با توجه به وضعیت اقتصادی و دانش کارمندان استخدام شده در حال حاضر، آموزش شغلی کارکنان اهمیت بسیاری پیدا کرده است. به دلیل اینکه ممکن است کارمندان یک شرکت افراد قدیمی باشند که سال ها پیش استخدام شده اند، بنابراین بایستی آنان آموزش ببینند و دانش خود را بروزرسانی کنند. در ادامه در مورد این مفهوم و اهمیت آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آموزش شغلی کارکنان چیست؟

در قرن 21 دیگر نمی توان با اطمینان گفت که یک فرد دارای دانش کامل و بدون نیاز به یادگیری است؛ چرا که در قرن جدید هر فردی نیازمند مطالعه و دانش افروزی است. به تعریف ساده، بهبود بخشیدن به وضعیت دانش شاغلان و کارکنان یک شرکت را آموزش شغلی کارکنان گویند. این کار باعث بهتر شدن روابط کاری و همچنین بهبود اخلاق حرفه ای می شود.

مفهوم آموزش شغلی کارکنان بسیار در زمینه مدیریت منابع انسانی مهم است، چرا که در واقع مدیریت منابع انسانی بدون آموزش دیگر ارزش زیادی نخواهد داشت، و مجبور هستند برای ارتقاء شغلی و مالی خود هم که شده این قضیه را جدی بگیرند. شاید پیش از این هیچ وقت در محیط کار آموزشی داده نمی شد و افراد با همان دانشی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده بودند، استخدام میشدند و پشت میز می نشستند، اما در حال حاضر این رویه تغییر پیدا کرده است و هر کارمندی بدون آموزش اولیه قابلیت این را که مستقیماً وارد کار شود، ندارد.

در این بخش مایل هستم آموزشی را برای شما عزیزان از فرادرس معرفی کنم که بسیار کاربردی بوده، و در ارتباط با همین موضوع می باشد. برای مشاهده جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

چرا آموزش شغلی کارکنان مهم است؟

مفهوم آموزش در طی سال های اخیر با وجود ویروس کرونا و کم شدن میزان مطالعه دانش آموزان و دانشجویان، برعکس در محیط کار اهمیت بیشتری پیدا کرده است، زیرا خود کارکنان نیز می توانند متوجه شوند که چقدر آموزش ها بر روند و پیشرفت شغلی آن ها تاثیر گذاشته است.

آموزش شغلی کارکنان چیست؟

برای رفع نیازهای آموزشی، نیاز داریم که از فرصت آموزش شغلی کارکنان استفاده کنیم و دانش و مهارت هایی که کارکنان از آن بهره مند نیستند، به آنان منتقل کنیم. این مورد به قدری مهم و ضروری است که در طی سال های اخیر، شاهد رشد چشمگیر شرکت هایی بوده ایم که از روش آموزش شغلی کارکنان استفاده کرده باشند.

هدف از آموزش شغلی کارکنان چیست؟

هر سازمان و شرکتی می خواهد بدون تعارف پیشرفت کند، برای افزایش سطح دانش کارکنان یک شرکت، ظاهراً چاره ای جز آموزش دادن کارکنان وجود ندارد، به همین دلیل اکثر شرکت ها هزینه خیلی زیادی را بر روی آموزش ضمن خدمت کارکنان سرمایه گذاری می کنند.

هدف از آموزش کارکنان، اعتا کردن دانش و مهارت هایی است که هر کارمند باید داشته باشد تا بتواند وظایف شغلی خود را به طور صحیح و هدفمند فرا گیرند. با پیشرفت کارکنان، سازمان نیز پیشرفت خواهد کرد، بدین ترتیب سازمان ها می توانند به اهداف خود برسند.

آموزش شغلی کارکنان بر آموختن مهارت هایی فوکوس می کند که بیشتر از هر چیز دیگری به درد کارکنان میخورد و از طرفی نیز موجبات پیشرفت سازمان را فراهم سازد. بدین ترتیب می توان گفت که توسعه توانایی های هر فرد شاغل از اهداف آموزش شغلی کارکنان است.

چگونه باید کارکنان را آموزش دهیم تا بهترین بهره وری را داشته باشیم؟

گفتیم که در آموزش کارمندان، زمانی یک شرکت یا سازمان به بهترین نتیجه می رسد که کارمندان آن آموزش دیده باشند. اما آیا می دانید که این آموزش ها باید چگونه باشند تا به نتایج عالی برسید؟

اگر آموزش به طور گمراه کننده باشد که کاکنان نتوانند اطلاعات دقیقی از نحوه کار کردن پیدا کنند، در این صورت کارمند ممکن است سردرگم بشود و تمامی زحماتی که برای آموزش دادن او کشیده ایم از دست برود. همچنین در این صورت اعتماد به نفس کارمند نیز کاهش می یابد و همین موضوع نیز از طرفی دیگر موجب ضرر رساندن به شرکت می شود.

پس برای جلوگیری از هرگونه ضرر رسیدن به سازمان، بهتر است آموزش ها را به صورت شفاف به کارمندان توضیح دهیم تا هم کارمندان و هم شرکت به بهره وری مناسب برسند.

چند روش برای آموزش شغلی کارکنان وجود دارد؟

چند روش برای آموزش شغلی کارکنان وجود دارد؟

آموزش ها می توانند به چند دسته تقسیم شوند. یکی از این روش ها آموزش حضوری و دیگری آموزش الکترونیکی است. هر دوی این دسته ها می توانند به دسته های دیگری تقسیم شوند. یکی دیگر از دسته بندی آموزش ها می تواند به صورت آموزش نظری و عملی باشد؛ این دو آموزش تفاوت های چشم گیری با یکدیگر دارند. در ادامه می خواهیم درمورد این دو نوع آموزش و زیر گزینه های آن توضیح دهیم.

روش آموزش نظری

در این روش که بیشتر با مطالعه و تحقیق سر و کار خواهیم داشت، آموزش ها به صورت مطالعاتی و تجربی است و کارمند یا از طریق خودآموزش یا از طریق  گوش دادن به سخنرانی ها آموزش می بیند. این آموزش ها یک سویه هستند و دیگر نیازی نیست برای یادگیری آن حتماً سر کلاس باشید. این آموزش ها را می توان حتی از روی جزوه هم خواند و یا در کلاس های آنلاین شرکت کرد. برخی از این آموزش ها عبارتند از آموزش سخنرانی، مطالعه مستقل، خودآموزی و غیره.

روش آموزش عملی

در این روش کارمند بایستی به صورت واقعی و عملی با کامپیوتر و نرم افزارهای مورد استفاده در کار آشنا شده و نحوه کار کردن آن را یاد می گیرد. این آموزش معمولاً توسط مربی انجام می شود و در موارد بسیار نادر امکان پذیر است که فراگیر خودش بتواند مهارت های لازم را تنها با نگاه کردن یا موارد دیگری یاد بگیرد.

از این نوع آموزش ها در طول دوران کاری به وفور استفاده می شود. برای مثال آموزش ضمن خدمت کارکنان همان آموزش عملی است که صحبت از آن شد. از انواع دیگر آموزش های عملی می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

حال اگر مایل باشید می خوایم این روش ها را مختصر توضیحی بدهیم و سپس به موضوع بعدی برسیم.

آموزش با استفاده از کامپیوتر

در گزینه های یادگیری سازمان ها، معمولاًً درخواست برای آموزش با استفاده از کامپیوتر زیاد است زیرا در حال حاضر هیچ کاری نیست که به کامپیوتر مربوط نباشد! مردم همیشه سعی دارند چیزهایی را یاد بگیرند که در زندگی روزمره نیز به درد استفاده اشان بخورد و به این موضوع اهمیت زیادی می دهند.

در بحث آموزش با استفاده از کامپیوتر، نکات کامپیوتری بسیار جذابی ارائه داده می شود که اگر بخواهید تک به تک این گزینه ها را چک کنید، بایستی کلی از تایم خود را وقف آن کنید. اما در این نوع آموزش یک تیر و دو نشان می زنید و هم نکات مرتبط با شغل و استفاده روزمره یاد می گیرید.

کارآموزی

در این روش که تقریباً سخت ترین روش آموزشی محسوب می شود، شما به عنوان یک فرد کارآموز در یک شرکت یا سازمان شروع به فعالیت خواهید کرد. در این مورد شما یک مربی خواهید داشت که تمامی کارهای شما را زیر نظر خواهد گرفت و اشکالات و نکات آموزشی لازم را به شما توضیح خواهد داد. خوبی این نکته این است که، در صورت داشتن فعالیت مثبت در سازمان، امکان اینکه اسخدام شوید زیاد است، بنابراین اگر به مکانی حالا شرکت یا سازمان برای کارآموزی مراجعه کنید، سعی کنید توجه مربی و رئیس خود را جلب کنید.

کارآموزی!

آموزش ضمن خدمت کارکنان

طبیعی است که همه کارمندان در ابتدای ورودشان به سازمان نتوانند به آن خوبی که باید با سازمان ارتباط برقرار کنند و این ممکن است به دلیل عدم دارا بودن تجربه کافی باشد. بنابراین بسیاری از سازمان ها تصمیم بر این گرفتند که مجموعه آموزش هایی را با نام آموزش ضمن خدمت کارکنان طراحی کنند و کارمندان در ابتدای ورودشان به سازمان، ابتدا آموزش ببینند و سپس وارد سازمان شوند.

این آموزش در کشورهای پیشرفته دنیا مانند کشورهای آسیای غربی بسیار جدی گرفته می شود و کارمندان نیز با جدیت این آموزش ها را دنبال می کنند. هدف از این آموزش ها این است که کارمند وایف شغلی خود را به طور واضح بشناسد و در مورد آن تحقیق کند، و در انتها با دو صفحه A4 سر کلاس حضور یابند؟! خیر، در آموزش ضمن خدمت کارمندان آن چیزی را یاد می گیرند که انجام دادن آن ها وظیفه کارمند باشد، در غیر این صورت عملاً همکاری با چنین فردی اشتباه است.

از مزایای آموزش ضمن خدمت می توان به یادگیری هرچه سریع تر مطالب و دسترسی راحت تر به آموخته ها در کامپیوتر اشاره کرد که این موضوع در آموزش ضمن خدمت کارکنان توضیح داده شده است.

به طور کلی آموزش ضمن خدمت کارکنان به قدری از مزایای مختلف برخوردار شده است که دوست داریم قبل از شروع انجام دادن کارهای روزمره سایت، یک دور توضیحات درمورد مسئولیت هایی که به عهده ما گذاشته اند صحبت شود، سپس فعالیت شغلی اصلی شروع شود. این مورد در آموزش شغلی کارکنان بسیار پیشنهاد می شود.

روش کارگاهی

در این روش در مکانی غیر از محیط کار، کارگاهی برپا می کنند و سعی بر این است که محیط کارگاه را به محیط محل کار شباهت داد. این گونه فرد نه استرس می گیرد و هم همان مدل و همان سیستم ها باعث می شود کارآموز تفاوتی بین محیط کار واقعی و کارگاه آموزشی نبیند.

این روش زمانی که تعداد افرادی که نیازمند آموزش هستند بیشتر باشد، استفاده می شود. بدین ترتیب تنها یک بار برای این افراد کلاس آموزشی در نظر گرفته می شود، سپس آموزش های لازم برای هر یک را دسته بندی و چنانچه مفاهیم آموزشی هر کدام به یکدیگر شبیه باشند، آموزش های لازم توضیح داده می شود.

این نوع آموزش نیز خود از دو دسته تشکیل یافته است: آموزش گروهی – آموزش انفرادی

در آموزش گروهی که اکثر ما با آن ها آشنایی داریم، چیزی شبیه به ارائه، کنفرانس، سمینار وجود دارد و هر گروه ملزم به استفاده از این روش ها می باشد. اگر بار اول است که در مورد این سه اصطلاح می شنوید، در ادامه پست آموزش شغلی کارکنان با ما همراه باشید تا توضیح مختصری برای هر کدام دهیم.

ارائه: فرآیندی است که در آن یک نفر به عنوان ارائه دهنده درباره پست یا محصولی که منتشر شده است در مقابل دو یا چند نفر صحبت می کند یا ممکن است موضوع ارائه توسط خود استاد تعیین شده باشد.

کنفرانس: در کنفرانس نیز همانند ارائه بایستی درمورد مطالب آموزشی صحبت شود، با این تفاوت که دز این نوع آموزش، همه افراد با یکدیگر به بحث و گفت و گو می پردازند.

سمینار: این روش که بیشتر در دانشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد، در آن دانش آموختگان درمورد موضوع مورد بحث صحبت می کنند و معمولاً فضای این محیط رسمی نمی باشد.

در آموزش های فردی نیز همانند آموزش های گروهی از چند بخش تشکیل شده است که در نهایت این دانش آموختگان هستند که بایستی تشخیص دهند، کدام روش برا آن ها بهتر است. البته در آموزش انفرادی دسته بندی های متنوع نداریم و معمولاً دسته بندی عبارت است از: کارآموزی و آموزش خصوصی

آموزش های سازمانی، کمک دست آموزش شغلی کارکنان

آموزش سازمانی فرادرس؛ کمک دست آموزش شغلی کارکنان

برخی افراد ممکن است در زمینه آموزش کارمندان خود به مشکل برخورد کنند، برای مثال مدرس خبره در همین زمینه نتوانند پیدا کنند. در این صورت چاره چیست؟

در بالا گفتیم که یکی از راه های آموزش کارمندان، آموزش الکترونیکی است که امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و مزایای آموزش مجازی، بسیاری از افراد ترجیح می دهند از آموزش های مجازی به جای آموزش حضوری استفاده کنیم. این موضوع به قدری برای کارکنان مختلف یک شرکت مهم است که گاهاً فراموش می کنند در حال حاضر در چه جایگاهی هستند و انگار به دوران دبیرستان بازگشته‌اند. اگر بخواهیم از آموزش های آماده برای تدریس استفاده کنیم، مسلماً اگر کیفیت ویدیوها و تهیه آن با کیفیت باشد، پس آموزش الکترونیکی تایید شده است. حال سوال اینجاست، از کجا می توانیم ویدیوهای آموزشی با کیفیت بالا تهیه کنیم؟

اگر تا به امروز نام فرادرس را نشنیده اید، بنده الان فرادرس را برایتان به طور مختصر معرفی خواهم کرد. فرادرس یک مجموعه آموزشی با ساعت ها و هزاران دانشجو در حال حاضر است که ویدیوهای آموزشی از جمله آموزش های سازمانی را داراست. این مجموعه آموزشی برای راحتی کار شما عزیزان، با ارائه طرحی با عنوان آموزش سازمانی فرادرس، پلن های مالی مختلفی در نظر گرفته است که برای توضیحات بیشتر و مشاهده این پلن ها می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سازمان ها و شرکت های مختلفی در سراسر کشور به فرادرس اعتماد کرده اند و بسته های آموزشی فرادرس را خریداری نموده‌اند. اگر شما نیز می خواهید در این زمینه قدمی بردارید، پیشنهاد صد در صدی ما به شما فرادرس است، تنها کافیست امتحان کنید تا ببینید چقدر ارزش دارد.

سخن آخر در مورد آموزش شغلی کارکنان

در این مطلب سعی کردیم روش های مختلف آموزش دادن به کارکنان یک سازمان را به طور خلاصه وار توضیح دهیم. این مطلب برای تمامی کسانی که به دنبال یادگیری چیز جدیدی هستند مناسب است و پیشنهاد می شود حتماً سری به فرادرس نیز بزنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.